torsdag 14 januari 2010

Vilken härlig dag

Varje dag går jag långa promenader och har alltid min kamera med mig. Nej nej, jag är inte fotograf men tycker om att ta foto.
När jag passerade Fridhem började S:t Andreas kyrkklockor att slå. Tyvärr gillar inte alla det, det finns någon i församlingen som har klagat och vill få tyst på dem. Jag kan inte förstå det, så har det ju varit i alla tider att kyrkklockorna ringer till gudstjänst.

Utanför kyrkan står den här statyn: Passionsblomman, skulpterad av Thure Thörn 1963.
Jag är lite stolt, för i min ägo har jag två fina skulpturer av Thörn.

Var man än går i stan, nästan, så syns Turning Torso mer eller mindre. Här tittar den fram emellan husen på Ola Hanssons gata.


Malmöhus slott, ett välkänt motiv, men jag kunde inte låta bli, träden är så fina mot den blå himmelen.


Här möts gammalt och nytt,


Torson igen,


Jag tycker om skulpturer och statyer, det har ni säkert märkt, ja konst överhuvudtaget.
Fredrik Reuterswärds knutna pistol talar för sig själv. Jag önskar att alla vapen såg ut såhär, då hade vi haft en mycket bättre värld. Önsketänkande, ja, jag vet.


På Stortorget har kommunen spolat så barnen kan åka skridskor, jag stog en stund och tittade det såg kul ut. Det var många år sedan jag hade skridskor på fötterna, jag är feg, jag skulle inte våga nu, hade väl slagit ihjäl mig.
Sivert Lindblom har skulpterat klotet, det står på Gustav Adolfs torg. Någon har varit snäll och knutit en halsduk på stackaren som sitter på klotet.

Fontänen sprutade på och fåglarna trivdes. Det finns så mycket att titta på i vår fina stad, jag upptäcker nya saker varje dag, stora och små.
Nu är det tid för mig att återvända hem.
Ikväll är det dags att öva körsång, det är alltid lika roligt.

God kväll








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar