fredag 29 januari 2010

Gamla bilder från 1930-1940.

Vädret tillät inget uteliv idag. Det har kommit mycket ny snö och så blåser det som vanligt.
För några månader sedan började jag så flitigt att sätta bilder i album, men blev avbruten och sedan har det blivit liggande.
I dag tog jag tag i det en stund, så hittade jag en hel del mappar med små bilder som min farfar tagit.
Han var en flitig fotograf och hade alltid sin kamera med sig på sina resor genom Sverige.
Farfar var köpman (agent) står det i några papper, hur som helst så sålde han för National Kassaregister en tid och senare för Bröderna Holm i Sala.
Jag beundrar honom mycket, han var född på Jylland 1885 men kom till Sverige ca 1915.
Här har han tagit kort på sig själv i en spegel. Nu blir det lite bilder som fanns i mapparna.

Den stora juleldsvådan 1940. Tyvärr vet jag ej var denna eldsvåda ägde rum.


Slottsgraven i Malmö



Från Slottsparken mot Ribershus. Det var det enda som var byggt då.



En bilolycka. Jättekul bild, så annorlunda mot idag.



Frostavallen Skånes friluftsparadis på den tiden. Märk väl, damerna iklädda sportiga kläder långbyxor hade inte gjort sitt intåg ännu.


Den 300-åriga eken på vägen mellan Malmö och Röstånga, undrar ifall den står kvar idag.


Här har farfar tagit en bild ifrån hotellet han bodde på i Göteborg.


Ytterligare en bilolycka.

Runsten vid vägen. Jag tycker den står farligt nära vägen.


Åsunden vid Ulricehamn


Läckö slott.
Alla foto han tog framkallades av honom själv. De är tagna på glasplåtar.
Jag är väldigt glad att jag har många bilder både på mig själv som liten och många fina naturbilder som farfar tagit.
Tyvärr slängs eller hamnar gamla album på loppis, de bär faktiskt på en historia.
Det var allt för i dag
ha en skön helg allesammans











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar