måndag 4 januari 2010

Promenad till Hyllie,

En halvtimmes promenad därifrån vi bor kommer man till Malmö ridhus i Hyllie.
Jag tycker om hästar, det är vackra djur men jag är fruktansvärt rädd för dem. När jag var liten blev jag avslängd av en stegrande häst.
En annan episod som också var skrämmande, mina föräldrar, min bror och jag var ute i skogen och plockade lingon, rätt som det var kom bonden farande och jagade bort oss med en stor ardennerhäst, karln gapade och skrek åt oss, vi fick minsann inte plocka hans lingon.


Visst är de vackra?



Hyllie är en mycket gammal by, men som nu har vuxit ihop med Malmö.



Hyllie skola, liten och mysig och ser ut som skolorna ute på landsbygden.



Det finns fortfarande gammal bebyggelse kvar i Hyllie, den skall man vara rädd om.


Även träden har fått stå orörda, parken mitt i byn har många gamla sådana.
Det var grått och trist väder egentligen innesittare väder.
Plötsligt fick jag sådan lust att gå hem och plocka fram ett handarbete.
Det var ett tag sedan jag broderade.
Jag hade en väninna Christina, tyvärr bortgången alldeles för ung i cancer, vi var lika fjolliga i handarbete av alla de slag. Vi broderade, stickade, vävde, ja vi sydde till och med gobelänger.
En fin sommardag åkte vi över sundet för att förlusta oss, när bussen var halvägs till Köpenhamn såg vi en Eva Rosenstands butik som hade utförsäljning. Vi hoppade av bussen och begavs oss till butiken, vi var som tokiga. Oj vad vi handlade.
Som ni ser har jag fortfarande många arbeten som ej är påbörjade, från Christinas och min shopping.

Jaha, här är något som behöver färdigställas, jag ska inte själv ha den när den blir klar.
Får se var den hamnar en gång.


Hjälp, jag såg inte ett dyft, glasögonen räckte inte till. Kikaren var perfekt, men då blir det inte många stygn sydda.
In med handarbetet igen i skåpet och glöm det...............



Men det här skall jag ta itu med, det är lite grövre linne (skollinne) det klarar jag, som tur är, nu när lusten fallit på.
Oh vad mysigt jag har haft några timmar, kanske den långa vepan kan bli färdig innan trädgårdsarbetet pockar på.
Ha en skön kväll.







2 kommentarer:

  1. Wow! Vilka broderier ... Jag är vederbörligen imponerad :)

    Min egen syn har med åren blivit så pass risig att jag allvarligt funderar på att skaffa mig ett sån’t där förstoringsglas som man hänger runt halsen. Har du testat ett sån’t? Kikare verkar lite bökigt ;)

    Attans då, nu blev även jag handarbetssugen! Var la’ jag virkningen..?

    SvaraRadera
  2. Jag skall nog skaffa ett sådant förstoringsglas.Jag har för mej att det finns ett på bords-stativ med belysning också, eller har jag fullständigt fel.
    Broderierna är jätte kul att sy med alla dessa nyanser. Så det det är synd att inte färdigställa dem.

    SvaraRadera