söndag 17 januari 2010

Vårlängtan

Halva förmiddagen låg jag och läste nya Allt om Trädgård. Nu börjar planeringen, vilka blommor som skall köpas mm. Orange och djuplila blir färgerna i år står det i tidningen. Det passar inte i min trädgård som går i vitt, rosa , blått och lite gult på något ställe.


Katten är ett troget sällskap, han låg i favoritstolen och spann, glad att han slapp vara ute.
Kan man inte vara i trädgården så får det duga med köket.
Jag tog en massa pelargonsticklingar i höstas, nu skulle de få ny fin jord att växa till i.
Fram med nya krukor och jord.

Det ser förfärligt ut, det blev ett stort projekt, jag hade fler blommor ifrån julgrupper som också planterades om.
Det blev storstädning i köket när jag var färdig.

Sexton små plantor, inte illa, i slutet av februari klipper jag ner dem, sedan blir det buskiga ex. som blommar i rosa till sommaren.


De sista julkakorna framdukade till kvällskaffet. Alla kakburkar är nu tomma och det dröjer innan det bakas nya.
Nu skall vi titta på Solens mat, ett av veckans bästa program.


God kväll


2 kommentarer:

  1. Själv har jag just fått första numret av Allers Trädgård och det börjar verkligen klia i odlarfingrarna ... Vad som kommer att hända med mina pelargoner från ifjol återstår sannerligen att se! För första gången testar jag ett tips jag läste någonstans på nätet: ta upp dem ur krukorna, skaka av all jord, förvara dem svalt och mörkt. Det påstods faktiskt att det ska gå att få liv i dem till våren igen, när man planterar dem i jord. Vete fåglarna om det kommer att funka, men det var värt att försöka :)

    SvaraRadera
  2. Min mamma gjorde så med sina pelargoner, det funkade jättebra för henne, hon hade en bra källare för det. Men jag provade en gång, det gick åt skogen. Jag har sparat några stora i sina krukor,de står fortfarande undanställda tills det är dags att plantera om och tukta dem.Vi har fått ny snö idag, är sannerligen inte vana vid sådan här vinter. Usch.......

    SvaraRadera