fredag 8 januari 2010

God mat i trevligt sällskap

Klockan sex samlades vi körvänner och kvällens huvudperson för att äta lite god mat på en av Limhamns krogar. Redan från början var stämningen god.
Så vankades förrätten, vinkokta musslor med vitlök och tomatsås. Jag blev inte besviken, det var jättegott.

Huvudrätten blev inte sämre, halstrad lax på smörslungad spenat och kokt ris.


Tyvärr blev bilden på desserten mörk, men det var glass rullad i hackade nötter och mörk choklad, men Kaluha sås.
Riktigt smarrigt.
T.O som vi hedrade denna kväll har sina rötter i Höganäs och naturligtvis kom det kommentarer om de så kända Höganäskrusen på tal.

Eftersom jag vet att T.O är väldig kunnig på gamla saker, passade jag på att fråga om skålen ovan. Den har tillhört min mormor och morfar, de fick den i lysningspresent omkring 1924.
Jag förklarade lite hur den såg ut, jag fick ett klart besked av T.O:
Står det J.A i botten, då är det John Andersson som formgivit skålen.
När jag kom hem tittade jag i botten, jojomen, J.A stod det.
Slog upp på internet: John Andersson född 1899-1969, konstnärlig ledare 1924, formgivare och hantverkare.


De saltglaserade godsen från Höganäs är jag mycket förtjust i. Lite vanligare än skålen ovan.


Nu gick jag husesyn efter fler Höganäsprylar, det fanns lite av varje i gömmorna.


Halva dagen är nu gången, trots 8 minus har jag tänkt att ta en promenad.

Ha en fortsatt bra dag.





2 kommentarer:

  1. Du, den där skålen var i min smak :) Den ska du vara rädd om. Hoppas du inte frös ihjäl under promenaden. För egen del har jag lekt huskatt hela dagen och tänker strax gå i bastu.

    Ha en skön kväll och ett trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också skålen,den förknippas med en del minnen och har ett stort värde för mig.
    Promenaden var skön, har alltid Helly Hansen underställ när det är så kallt. jag gick raskt i 1½ timme. Det är mycket som skall promeneras väck ha ha..

    SvaraRadera