lördag 2 januari 2010

Gamla minnen och lite till

I morse när frukosten skulle plockas fram upptäckte jag att brödburken var tom, inget fanns det kvar i frysen i heller. Jag tyckte ändå jag hade bakat så mycket, men vi har haft mycket besök så åtgången har varit stor.
Nåväl, skäl för en lång promenad, på med luva och halsduk, det var 5 minus ute och snålblåst.
Plockade till mig ett vörtbröd i butiken. Jag gillar inte inplastade bröd, de är alldeles svampiga i konsistensen. Det fick gå an idag.
På vägen hem gick jag förbi detta hus, då kom massor av minnen i mina tankar.
Här bodde en gång min morbrors familj. Varje år samlades släkten här, en dag emellan jul- och trettonhelg på middag.
Detta var på tidigt femtiotal. Då var vi fortfarande många i släkten.
Min morbrors mamma (född 1897) var en fantastisk kvinna med ett härligt humör trots allt vad hon fick gå igenom.
1934 förlorade hon man och två barn i en trafikolycka. Kvar var hon ensam med två små pojkar. 1942 gifter hon om sig med en jättesnäll man, som var som en riktig pappa till hennes pojkar. De får en son tillsammans men sonen avlider väldigt liten.
Ovanpå allt bestämmer sig den ene av sönerna att emigrera till USA, hon besökte honom och hans familj en gång, sedan blev det inte mer.
Det var en liten utsvävning i historien, åter till släktmiddagen.
Naturligtvis dukades det upp alla möjliga inläggningar av sill, efter det fick vi alltid fläskstek med knapersvål, potatis och brun jättegod sås.
Då var man så mätt att man höll på och sprängas, men då plockades Ris a la Malta och Spettkakan fram, ja det var kalas det.
Att hon var så duktig på sill i alla former, var inte så konstigt, modern var en av de kända fiskargummorna i Limhamn på sin tid. Kersti (född 1859)


Nä, nä, det är inte Kersti, den här fiskargumman kommer ifrån Charlotte Weibulls dockverkstad.



Väl hemkommen ifrån brödinköpet, plockades bakgrejorna fram.

Det här är en fördeg, den skall stå till i morgon, då resten blandas i, förhoppningsvis skall det bli goda bröd av det hela. Det återkommer jag med imorgon gott folk.



Ha en skön lördag, det ska jag ha
god kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar