torsdag 28 januari 2010

Torsdagsoppa

Tänk, jag försov mig en hel timme i morse. Det har inte hänt på år och dag, men jag kom ändå i tid till kören. Det låter kanske lite tjatigt, men jag är med i tre olika körer. Som vanligt var det kul att sjunga och träffa kompisarna.

Torsdag är inköpsdag, min bror och jag veckohandlar tillsammans, det brukar bli en hel del.
Efter inköpen fikar vi hemma hos mig och språkar lite om ditten och datten. Klockan brukar bli två innan vi skiljs åt


Fotavtryck i snön som föll igår, det kom ganska mycket.
Men sedan blev det blidväder, solen smälte snön och sedan frös det på igen.
Då blev det så här fina istappar.


Torsdag, då blir det ärtsoppa till middag. Det fina rimmade fläsket kokades, sedan blev det fin buljong att koka ärtorna i kryddade med mejram och timjan.

Jag hade gått och lagt mig, vaknade med ett ryck och kom på att jag glömt att lägga ärtorna i blöt. For upp ur sängen, klockan var då tre, sprang ner i köket och fick dem i vatten.


Det blev god soppa, köttet serverades med apotekets senap.


Sist men inte minst den varma punchen, det är så gott till.
Någon gång får man lyxa till det lite. Men några pannkakor blev det inte tal om, det är alldeles för mäktigt.



Nu önskar jag god kväll

4 kommentarer:

  1. Ååå har ni haft plusgrader hos er? *avis*
    Vacker istapp :o)

    Kul att kika hit, mysig blogg och härliga bilder! :o)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, du är så välkommen.
    Här i våran del av världen går termometern upp och ner som en guttaperkaboll.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt med en sådan "rutin" med brodern, låter kul! Det är vackert - och farligt - med istappar! Trevlig helg :-)

    SvaraRadera
  4. Så roligt att du vill följa, hoppas du trivs hos mig.

    SvaraRadera