onsdag 20 januari 2010

Grönsaker och frukt

Vi har varit och handlat massor med grönsaker och frukt idag. Jag har läst matbloggar halva dagen och fått flera tips på olika maträtter med grönsaker och frukt som ingredienser.
I morgon skall det kokas soppa. Fylld paprika står sedan på tur, det är en av våra favoriter.
Fortfarande kunde man köpa svenska äpplen i vår butik.
Jag har väntat på pomeransernas ankomst och idag fanns det sådana. Nu blir det marmeladkok igen, men inte förrän i morgon.
" Ett äpple om dagen håller doktorn borta" och magen i form.


Lika bra att börja med en gång.
Jag läste någonstans att man bör äta ett halvt kilo frukt och grönt om dagen, då får man i sig hela dagsbehovet C-vitamin 75 mg.
Som jag känner mig nu, trött och håglös skall det nog till mer än 75 mg C-vitaminer.

Solen och ljuset, det är det som man längtar efter. Bild tagen på nätet.


Tyvärr äter vi för lite fisk, endast en gång i veckan. Det är inte min mans favoritföda och laga två rätter kommer inte på fråga.

Jag kompenserar med extra tillskott av Omega 3. Aldrig glömmer jag när min mamma kom med den stora matskeden fiskleverolja innan maten varje dag. Fy det smakade "urk".

Bild tagen på nätet.


Ikväll har jag varit och sjungit, nu är det nya sånger som skall övas in. Det går lite knackigt första gången innan alla stämmor stämmer.
När jag kom hem tittade vi på Sissela Kyles program de sju dödssynderna. Avund, den värsta sjukan handlade det om idag. Ett kul program.

Nu är läggedags
God natt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar