söndag 10 januari 2010

I en annan del av Köping

När jag ikväll hade tittat på programmet "I en annan del av Köping" fick jag uppslaget till denna bloggsida.
Här på Skepparegränd i Köping bodde en av mina släktingar på 1870-talet. Carl-Ludvig, född 1821 i Örebro. Han arbetade som skeppare här den första tiden.
Var gift med Johanna O född i Munktorp, tillsammans hade de 5 barn. Johanna dog 1859.
Carl-Ludvig gifte om sig med en ny Johanna E och de fick 9 barn.

Gränden löper ner mot ån här på Skeppargränd.

Sedan bytte Carl-Ludvig arbete, han blev järnbärare på fabriken ovan.


Flera av barnen dog i unga år av olika sjukdomar, den äldste sonen drunknade här i ån
vid Skeppargränd.
Ett av barnen Carl-Johan växte upp och begav sig ut i världen och hamnade så småningom på Borggårds bruk.
Med hustru och två barn, bosatte han sig i verkmästarevillan. Carl-Johan var verkmästare på bruket men pysslade även med uppfinningar.
Så här såg arbetslaget ut i slutet av 1800-talet, observera de unga pojkarna längst fram på bild.


Min son som också släktforskar har hjälpt mig att få fram lite olika patent ifrån patentverket som min gammelmorfar gjort. Här ett patent på en propellerapparat för framdrivande av smärre båtar

Detta är ett patent på rörtång som kan ställas in för olika mutter- och rördimensioner.


Patent : Sätt att tillverka söljor äfvensom på detta sätt framställda föremål.


Fullmakt att få tillverka söljor efter patentet, godkänt av Carl-Johan C

I boken om Borggårds bruk kan man läsa:
Produktionen nådde upp till 4500 redskap och över en million söljor och krokar.
Antalet arbetare ökade ifrån 25 till c:a 80 år 1900.
Det här var en liten bit av min pappas släkt historia, men fortsättning följer.
Där ser man vad ett TV-program kan sätta igång, nu går det runt i huvudet på mig efter allt bläddrande i pärmar och album.
Idag har jag även varit och sjungit ut julen, kyrkan var så gott som fullsatt, det var mycket fint.
Nu kallar mannen min det är dags för en kaffeslurk.
God kväll





2 kommentarer:

  1. Jag älskar historia och har alltid tyckt om att höra historier. Som din historia om dina släktingar, som också blir en historia för mig eftersom du delar med dig av den!

    SvaraRadera
  2. Välkommen till mig, kul att du gillar historia, det får man mycket av när man släktforskar. Man vet aldrig vad som dyker upp när man letar i släktleden, ibland blir det som en spännande roman.
    Välkommen åter,

    SvaraRadera