tisdag 26 januari 2010

Två rätter på en gång

Björktrastarna har snart ätit upp de olika bären på buskar och träd, de har invaderat tomterna häromkring.

Nere i vårt äppleträd hade en flock stenknäck hittat fågelmaten, jag hade inte en chans att fotografera dem, när jag kom med kameran var de redan borta. Lånad bild.


Ägnade mig åt lite matlagning idag. Kålpudding och fylld paprika, vitsen med det hela var att jag kunde göra båda samtidigt.


Kålen har varit i ugnen och blivit lätt brynt.

I blandfärsen ca 600 gram, har jag en grovriven gul lök, en riven kokt potatis,
grädde, salt ,vitpeppar, svartpeppar, 1 msk kalvfond och lite vatten färsen skall vara lite lös.



På med den brynta kålen, lite ströbröd och några tunna skivor smör, in i ugnen i 200 grader.



Till paprikafyllningen, blandfärs ,riven lök, riven morot, lite riven selleri, pressad vitlök, grovmalen svartpeppar, salt, lite vatten så färsen blir lite lös.


Fyll paprikorna och ställ dem i den smorda formen, in i ugnen i 200 grader


Koka ihop en god tomat sås.


Slå tomatsåsen på paprikorna. Ställ in dem i ugnen igen.


Jag hade tur båda rätterna blev samtidigt färdiga.
Nu skall jag fortsätta att läsa min bok, ha en bra kväll.











2 kommentarer:

  1. Kålpudding ... nam-nam! Får mig att minnas min tid på handelshögskolan i Åbo. Då lagade jag alltsom oftast en hel långpanna kålpudding, som jag kunde äta i en vecka. Billigt och gott, och ett klart sundare alternativ än dagens studentmat, nudlar, mikropizzor och hamburgare.

    Tack för middagsmatsinspirationen!

    SvaraRadera
  2. Tack. Jag försöker laga så mycket husmanskost som möjligt, de innehåller oftast bra råvaror. Kålpudding är bra för den går jätte bra att frysa.

    SvaraRadera