söndag 3 januari 2010

Bak dag två och gospelsång

I går satte jag en fördeg som skulle stå över natten. Så här härligt bubblig var den i morse när jag steg upp.

Då var det bara att blanda i resten av ingredienserna och rulla ut längder som sedan jäste i 1½ timme på plåt.


Bakades av c:a 15 minuter. De blev jättefina men framför allt väldigt goda.


Sedan var det full fart till gospel-övningen. Ett tjugotal ifrån kören jag är med i skall sjunga gospel ihop med sex andra körer härifrån stan den 23 januari på Palladium.
Vi har tre veckor på oss att lära oss 7 låtar utantill och i stämmor.
Stämmskivor har vi fått oss tilldelade för att öva hemma med, det underlättar en hel del, värst är det med all engelsk text, tycker jag. Men det ordnar sig säkert.
Nu har det gått ännu en dag, det har varit riktigt fint ute, solen har visat sig och termometern visade 11 grader minus. Det är inte vi Malmöbor vana vid.


Dags att laga kvällsmål
God kväll

5 kommentarer:

  1. Mmm ... de där bröden ser förföriska ut ... Ända tills för ett halvår sedan bakade jag nästan uteslutande med surdeg, men av någon orsak har det inte blivit av på sistone. Långjäsning funkar i princip lika bra, har jag märkt, och passar latmasken i mig :)

    Såg i ditt förra inlägg att du tydligen har en Electroluxassistent. En sådan hade jag också ”i mitt tidigare liv”, men för 6-7 år sedan bytte jag till en KitchenAid. Ett byte jag inte ångrar; tycker den knådar mycket bättre än E-luxen, som jag aldrig blev riktigt dödspolare med :(

    SvaraRadera
  2. Jag vill ha stort ombyte på bröd som jag bakar så det blir på alla möjliga vis, surdeg, långjästa och vanligt traditionellt.
    Jag håller med om knådningsproblemet med E-luxen,konstigt, min man och jag diskuterade det häromdagen.
    KitchenAid, hur ser den ut och var inhandlar man den, måste erkänna att jag har hört talas om det märket.
    Trevligt att ha Dig som följare
    God Natt

    SvaraRadera
  3. Det såg mumsigt ut, kan man få receptet?
    Och jag håller med, satsa på KitchenAid om du byter nån gång!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren.
    Visst får du receptet, mejla din E-Post adress till mig: m.wendin@yahoo.se ,så fixar vi det.
    Än så länge fungerar min Electrolux, men när den lägger av så får jag väl kolla på KitchenAid.

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Här kan du kolla in KitchenAids alla produkter. Många av dem är ”mycket skrik för lite ull” och det handlar mest om design, men just hushållsmaskinen är h-e-l-t suverän när det gäller knådning av deg.

    SvaraRadera