onsdag 27 januari 2010

Snö snö och åter snö

Det var ingen kul syn som mötte en när man slog upp de violblå idag. Fy, vad det snöat, inte nog med det, det blåste rejält också.
Jaha, vad ska man då hitta på idag? Ut var uteslutet, det var bara katten som tvingades ut idag.
Tomt i skåpen var det också eftersom torsdag är inköpsdag.
Naturligvis blir man sugen på allt det som inte finns hemma. Typiskt.

Vid middagstid kom min son och vovven och hälsade på. Det blev stojigt värre, vovven blir så glad när hon kommer hem till oss. Bra koll på kylskåpet har hon, men idag fanns det inget spännande där, tyvärr.
Vi fikade en stund sedan skulle de vidare till Trelleborg. Jag var väldigt orolig hur det skulle gå i det här vädret, men det hade gått bra.

De stackars fåglarna måste i allafall utfodras. Jag satte igång med mina hemgjorda talgbollar.


När cocosen är smält häller man i havregryn, linfrö, sesamfrö, vetegroddar, russin, vildfågelfrö och nötter.

Jag fyllde i plastpåsar, de var lätta att ta bort när cocosen hade stelnat, sedan drog jag ett nät omkring. Fyra stycken fixades, sedan skulle de hängas upp där ute, vinden tog i rejält usch, men nu är de på plats.
Jag stod och tittade i kikaren på fåglarna, det tog en liten stund innan de vågade sig på maten.

Onsdagkväll är körkväll. I dag hade vi så roligt på kören, alla var på hugget med fniss och skämt.
Nu är det dags att sluta för i kväll
natti natti.

3 kommentarer:

  1. Jag skulle så gärna mata småfåglarna, men det är som att mata kissorna här hemma...

    SvaraRadera
  2. Här stryker en del kissar omkring, nästan alla grannar har katt, men vi har en sparvhök i grannskapet den har riktat in sig på fågelborden där maten är serverad.
    Man får blunda det är naturens gång

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken trevlig blogg jag hamnade på! Jag försökte göra talgbollar idag med ister, vetegroddar och fågelfrön, men nästa gång tar jag kokosfett, för ister luktade inget vidare. Vad har du fått tag i nätet till talgbollarna? Det ser jättefint ut!
    /Ankan

    SvaraRadera