torsdag 21 januari 2010

Vallonättling


Boken Valloner ger en bra bild av järnets människor och deras förhållande på den tiden.

Lilla Kickan du ska vara stolt, du har valloner i släkten, ja så sade min gammelfarmor för längesedan. Hon påpekade det varje gång hon var nere hos oss och hälsade på. Jag hade inte en aning om vad hon "dillade om". Jag var ganska liten och helt ointresserad.
Femtio år senare beslöt min kusin och jag att vi skulle börja släktforska, vi gick en kurs, sedan satte vi gång. Då ploppade det där upp i huvudet igen, valloner, undra ifall det var så som gammelfarmor sagt. Det tog lång tid och mycket forskning innan vi äntligen fick bekräftat att vi var vallonättlingar.
För att hänga med i vallonsvängarna gick jag med i Sällskapet Vallonättlingar.

Louis de Geer 1587-1652 född i Liege, kallas Svenska industriens fader.
Det var han som tog hit vallonska bergsmän och vallonsmeder de flesta i från Liege och Namur.
Nätbild

Vallonflaggan


Liege en stor stad idag. Nätbild


Någonstans i Vallonien. Nätbild



Jakob de la Gardie . Nätbild
Min vallonana George Francois masmästare vid Nyköpingsverken 1628, engageras av
Jakob de la Gardie till Högfors 1636-1644


Högfors nu endast rester av ett bruk. Nätbild

På 1650-talet blir Francois masmästare i Nyshyttan. Vid bergstinget i Säter 1653 nämns han som ålderman över Tuna, Säter, Hedemora, Husby och Garpenberg socknar.


1630 gifter George Francois med Anna Waroquin.
Waroquin är en räckarsläkt som kom ifrån Liege till Österbybruk i Uppland.


Films kyrka som användes av Österby bruk, på kyrkogården ligger det många kända smeder



Altaret i barockstil är mycket vacker.

Österby bruk , herrgården


Klockstapeln.


Det här är vallonsmedjan, där Annas fader räckarmästare Anthoine Waroquin arbetade.
Efter några år flyttar familjen till Forsmark.

Forsmark, herrgården

Klockstapeln.


Bostäderna, kyrkan skymtar i bakgrunden.
Anna och George får fyra barn, jag har följt ett ända fram till mig, de andra tre håller jag på med.
Det är en rolig resa i tid och rum.

Nu är det tid att sluta
God kväll














5 kommentarer:

  1. Vad roligt att få veta något om sin bakgrund, och vad mycket ni fått fram. Jag lär ska härstamma från zigenare - vilket jag har svårt att förstå här hemma i soffhörnan - men det kanske ligger nåt i det! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jag bodde ett par år i Eskilstuna där det vallonska arvet bevaras genom Rademachersmedjorna. Spännande historia!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna, man har mer i sin ryggsäck än man tror, jag tycker du skall plocka fram vad som finns i din. Det är så spännande att få veta vad man är för en filur.
    En trevlig kväll för dig med.

    SvaraRadera
  4. Hej Petra, det är lustigt att nämner det om Eskilstuna, min farmor är född där och vi har varit även där och dokumenterat och plåtat i gamla delen av staden.
    Det var snällt att du tittade in och kommenterade.
    En skön kväll önskar jag dig.

    SvaraRadera
  5. Min pappa påstod att även hans släkt härstammar från valloner, men om det stämmer har jag ingen aning om. Jag vet att det finns någon kusin till honom som släktforskat rätt långt bakåt i tiden, men vem denna kusin är har jag heller ingen aning om. Surt :(

    SvaraRadera