tisdag 13 april 2010

Till Skåneplantor i Staffanstorp

Efter att vi tagit bort den stora granen blev det lite tomt vid gränsen till grannen. Vi beslöt oss för att sätta nya buskar där så färden gick till Skåneplantor, ett gigantiskt växtcentrum i Staffanstorp.
De hade massor med fina krukor och mycket gjutna cementprylar att pryda sina planteringar med. Nej , det är inget som passar hos oss, så vidare till växterna.



Det syns att det är början på säsongen, allt står så prydligt och fint.

Vi skulle inte ha några blommor utan två stycken Schersminbuskar och fyra storbladiga Murgrönor, lastade dem på kärran och snabbt till kassan.
Nu fort hem, det kliade i fingrarna att få ner grejona i jord.

För det behöver man en bra spade, det fick jag en ny för några dagar sedan, den gamla lämnade in i höstas.

Väldigt lägligt kom yngste sonen hem precis lagom till grävningen , så han fick gärna ta över spaden.

Jodå, lagom djupt, så ner med plantan och på med fin jord,


och vatten så skall det nog bli fina buskar så småningom med underbara blommor som doftar i hela trädgården.


Det fanns väldigt mycket mask, inte så konstigt, platsen som vi grävde på har jag samlat småris och löv i olika lager. Ovanpå allt har jag tömt alla krukors jord i ett par år, det hade förmultnat och var super fin jord nu.

Nu skulle jag gräva hål till murgrönorna, oj, oj, jisses där var det något som gick snett. Jag grävde sönder en svagströms ledning. C suckade och stönade.

Men han fixade det med en gång så jag kunde fortsätta med min plantering.


Nu hoppas jag att de sätter fart att växa. I morgon ska jag fortsätta att jobba ute ifall det blir väder för det.
C skall räfsa gräset och få bort lite mossa.

Det känns i kroppen de här första dagarna efter grävning och krattning.
Det blev lite kyligt framåt kvällen så det var skönt att komma in i stugvärmen.
Sist men inte minst, önskar jag Polargrevinnan välkommen till min blogg.
Nu kallar sängen på mig.

God kväll






8 kommentarer:

  1. Detta påminner mig om en gång för länge sedan, när min mamma skulle köpa en schersmin. Killen i plantshopen, en sommarextra, undrade om det gick för sig att han skrev "rosor" på kvittot istället, emedan han inte visste hur man stavar till schersmin. "Visst", tyckte mamma, tog sin då ännu bladlösa buskplanta och for hem.

    Men någon schersmin var det inte. Icke heller en ros. Däremot visade det sig vara en rosentry hon hade fått. Men den var lika fin den och blev med åren en verklig jättebuske, som varje år blommade minst vackert som den uteblivna schersminen. Det som saknades var väl egentligen doften.

    SvaraRadera
  2. Ja,ja som det kan bli. Jag erkänner att jag klantade med stavningen på bloggen, hade skrivit "chersmin" så pinigt. Tur det går att redigera.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  3. Jag har en gång i tiden haft en häck av Schersminer, det var ljuvligt! Jag tror att jag skulle flippa ur totalt om jag hamnade i en sån där "jätteshop"!

    SvaraRadera
  4. Ja, Fru Venus, det gäller att ha skygglapparna på. Många gånger har jag handlat en massa med mig hem, sedan har det inte funnits plats för varken plantorna eller krukor när jag kommit hem. "Ha-galen" är jag ibland.

    SvaraRadera
  5. Jo det gäller nog att hålla hårt i börsen om man stiger in i en sån där butik. Men något litet kan man ju kosta på sig varje vår. Om man inte har bekanta som kan dela med sig av sina överskott, för då blir det ju billigare.

    SvaraRadera
  6. Ja Cici, hårt, hårt det har blivit så himla dyrt med växter.
    Jag delar mina perenner och planterar lite varstans i trädgården, resten brukar jag ge bort.

    SvaraRadera
  7. Ska jag skicka dig min adress omedelbums..? *ler brett och inställsamt*

    SvaraRadera
  8. Ja N gör det, inte mig emot.

    SvaraRadera