lördag 17 april 2010

Förspilld kvinnokraft

Idag fick jag äntligen lust att ta hand om mina lakan och handdukar. Passade alldeles utmärkt eftersom vädret var lite taskigt.
Jag tillhör dem som fortfarande pysslar med " förspilld kvinnokraft".

Ja, de orden fick jag slängda i ansiktet av en väninna en gång när jag sa att jag skulle mangla min tvätt. Personen ifråga tyckte jag var gammalmodig, "inte sjutton behöver du mangla, det gör aldrig jag".

Just det tänkte jag på idag när stod där nere i min tvättstuga och höll på.

När jag då vet hur mycket kärlek och energi min mormor MW och min mamma MN lagt ner på sin respektive hemgift skall man väl vårda den ömt. Inte skulle jag kunna hänga upp en skrynklig handduk på toa. Jag vet att många bara använder frotte men till ansiktet vill jag ha den gamla sorten.
Inget är väl så skönt som en nybäddad säng med nymanglade lakan. Eller?

Jag har sex styck sådana här, det är min morfars raklappar. De använder vi som servietter nu. Det är väl ytterst få som rakar sig på det gamla viset, nästan alla använder väl maskin.



Det här har varit min svärmors brudlakan, tyvärr har spetsen blivit trasig så den är borttagen.
Är det någon som kan tipsa mig vad jag kan använda det vackra broderiet till.


Detta är definitivt ingen förspilld kvinnokraft, dessa sex gästhanddukar virkade min mamma till mig när hon låg på Hematologen för sin elaka cancer.
Hon ville tvunget virka för att skingra alla tankar som gick runt i huvudet på henne. Två månader senare var hon borta.
De är så fina och väldigt mjuka.

Ja, jag kommer ifrån ett virkande släkte "fniss".
Spetsarna ovan är min mormors verk. Hon hade alltid virket inom räckhåll. Fortfarande bäddar jag med lakan och örngott med hennes spetsar på. Jodå, jag har också moderna påslakan.


Den översta spetsen har inte mormor virkat utan hennes mamma, "SOF GOTT" står det på spetsen, den är virkad någon gång i slutet på 1800-talet.
Det var en liten tripp i historien.
Nu skall jag återgå till mitt virke som jag vill ha färdigt så fort som möjligt. Jag har så mycket annat som står på tur.
Tänk om det gick att skruva tillbaka tiden, skulle behöva lite mer av den varan just nu.

Nu händer det inte mer här, ha en skön lördag alla.

18 kommentarer:

  1. Jag hör också till den "gamla" sorten, gillar min mangel skarpt :-) Använd broderiet till en "lapptäckskudde" med bara 4 rutor eller 2 trekanter på diagonalen. Du kanske har fler som du kan "offra". Tror det blir jättefint! Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Åå så vackert. Ja, vårda dem ömt.
    Min mamma manglade alltid lakan och du har helt rätt, inget doftar så gott... det är barndomsminnen det.
    Ha en go lördagskväll du med!

    SvaraRadera
  3. Stjärnmönstret på den översta remsan käner jag igen. jag har flera som ligger sparade från gamla kasserade lakan.
    Jag har precis strukit en omgång lakan, efter som jag inte har någon mangel. Jag älskar att krypa ner mellan släta lakan och dessutom tycker jag att dom inte blir lika fort smutsiga som omanglade eller strukna lakan blir.
    Nu har hundarna fått sitt och vi tvåbenta ska få currykyckling aldeles straxt. Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Fru Venus, ska se om det fler gamla slitna lakan.
    Ha själv en skön lördagskväll

    SvaraRadera
  5. Tack tant Björn, roligt att du tycker som jag,
    En skön kväll själv, önskar jag

    SvaraRadera
  6. Cici, jag förstår att alla inte har mangel, men då får man som du stryka.
    Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med alla spetsar, skall du göra något med dina?
    Smaklig måltid, och ha en skön kväll du med.

    SvaraRadera
  7. Ack ja, inte heller jag har någon mangel, men en hel del fint, gammalt linne. Handdukar, örngott, dukar och lakan som farmor eller mormor vävt och broderat.

    Ett tips för ditt fina engelska broderi (tror jag det heter) är att fälla in det som framstycke på en tunika. Det såg jag i en tidning någonstans; en vit tunika med empireskärning - jättesöt. Annars kan du sy en praktisk "plastpåskorv" och använda broderiet på höjden. Det kan också bli tjusigt!

    Ha en fin lördagkväll med virkningen och din C!

    SvaraRadera
  8. Då är det ditt fel att du inte får upp gubben på morgonen!!
    En inte riktigt lika duktig lillebror.

    SvaraRadera
  9. Tack får tipset,en sådan tunika kanske Julia skulle vilja ha. En kudde som Fru Venus tipsade om var inte heller helt fel

    SvaraRadera
  10. Jag tror du kommenterat fel sida NETTE

    SvaraRadera
  11. Hej Monkan

    Gamla spetsar? Ja det är fint...gillar spets. Har ju fäljt en i livet mer eller mindre. Bara du inte sett filmen "Arsenik och gamla spetsar"...ha ha

    SvaraRadera
  12. Jag har ingen mangel, men självklart stryker jag lakan, örngott, handdukar och dukar. Dukarna är dock svårt att få riktigt snygga...

    SvaraRadera
  13. Skånegrabben, någon har viskat i mitt öra att du gillar vanliga lakan med spetsar bättre än påslakan

    SvaraRadera
  14. Bodil, hade inte jag råkat ha en mangel hade jag också strykit. Men till saken hör att min vän tyckte även det var onödigt, det kanske inte framgick i texten.
    Natti,natti

    SvaraRadera
  15. Jag är så glad för de gamla broderade lakan jag fått av svärmor. Jag dukar med dem. Och har jag tur så tar svärmor hem dem och manglar dem till mig igen!

    SvaraRadera
  16. Ja huvudsaken de fina lakanen kommer till användning.
    Så snällt att din svärmor vill hjälpa dig med manglingen.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  17. Manglade eller strukna lakan och handdukar ska det vara. Jag älskar att torka mig med en skön linnehandduk. Det verkar som ungdomar har fått upp ögonen för gammalt broderi. I alla fall köps det på loppisar och hoppas att de stryker dem.
    Ha en bra kommande vecka
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. Tack Viola. Det är roligt att ungdomar gillar de gamla fina linnesakerna.
    Det var inte längesedan man kunde köpa Damastdukar för en spottsyver på loppis.

    SvaraRadera