torsdag 8 april 2010

Cykelpremiär

När jag vaknade i morse ville jag bara dra täcket över mig och somna om. Vissa dagar är det bara så, speciellt när man ligger och läser halva natten.
Jag promenerade fram och tillbaka till körträningen det blev 4 km.
Min cykel såg ut som kriget, den har inte blivit använd på länge, jag plockade fram tvättgrejor och gick på med borste och trasa.

När det var gjort cyklade jag iväg på en tur ner i småbåtshamnen.

De där husen ligger härligt, med underbar utsikt mot Öresund.

Massor med båtar ligger fortfarande upplagda, många båtägare var nere och höll på att slipa och dona.
Till helgen börjar det röra på sig ordentligt många vill ha båten i sjön så tidigt som möjligt.


En segelbåt har precis sjösatts.


Här var det tomma bryggor.


Det är bra cykelväg till havet, man kan cykla flera mil längs stränderna i och utanför Malmö


I den här viken brukar småkillarna segla sina finnjollar.
Nu hade jag fått nog, vände kosan hemåt. Det var lite småblåsigt och naturligtvis hade jag motvind hem.

Nästan hemma ligger Vanåsparken, där stod det tre buskar fulla med blommor. Jag kommer inte på vad de heter.
Naturligtvis måste jag fotografera dem. När jag kom nära spred sig en underbar doft.
Nästa gång vi åker på plantskolan skall det inhandlas en sådan buske, det är så härligt med allt som blommar tidigt.
Nu skall jag ta min bok och fortsätta läsa, säkert halva natten, men imorgon ska jag inte hålla någon tid.


Ha en skön kväll





6 kommentarer:

  1. Två själar och samma tanke, kan man säga! Jag ska idag (fredag) sätta igång lilla A:s cykel efter vintern och, om jag får tummen ur, cykla in min egen till verkstaden. Det är något tjall med mina växlar, så ett proffs behöver se över den. Jag inser nämligen mina begränsningar och tänker inte börja mecka med krassar och vajrar ;o)

    Ha ett fint veckoslut och hoppas ni vår ett strålande vårväder där nere!

    SvaraRadera
  2. Växlarna är bra, men ett "skit" när de krånglar.
    Gissa hur det kändes i baken igår efter första turen som var några km lång?

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på om det är dags att ställa undan sparken och ta fram cykeln. Kanske bäst att ha båda fordonen ett tag.
    Härliga bilder från Malmö för en vintertrött norrlänning.

    SvaraRadera
  4. Att cykla är ett säkert vårtecken (för mig, ungarna cyklar året runt i 60 cm snö..)jag tog min premiärtur långfredagen :-) Vad läser du? Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  5. Cici kan du inte koppla cykeln på sparken ha ha. Jag vågade inte cykla så länge det var slabbigt, tänk om man faller och bryter armar och ben.
    Tack för kommentaren.

    SvaraRadera
  6. Jag cyklar jättemycket, jättebra motion.
    Jag läser, svimma inte nu, Smeder: berättelser ifrån värmländskt bergslagsliv, Smide 89 årsbok utgiven av Gislöfs smidesmuseum. En deckare har jag precis börjat på, en present,
    REBECCAS blod av Bodil Mårtensson.

    SvaraRadera