söndag 25 april 2010

Omplantering och grässådd.

Vilken härlig söndag, har bara njutit i det fina vädret, nästan i alla fall.
De allra finaste tulpanerna vi har ( Greigii-Addis) 25 cm höga, hade slagit ut i solskenet.

Det har även Forsythian gjort, jag är väldigt kluven när det gäller denna buske. Bara när man tittar riktigt nära på själva blomman kan jag tycka om den.

Bergenian ståtar med sina blomknoppar, det är en bra blomma som håller jorden på plats i sluttande rabatter.


Den nästan utslagna Stjärnmagnolian är fin. Även de stora Magnoliaträden är sprickfärdiga nu, någon sådan har inte vi. Grannen har ett jättestort, vi njuter av det, det räcker för oss.


C är den enda som gjort något vettigt idag. Gräset har blivit ompysslat, C har sått i där det blivit fult efter all snö.

Några omplanteringar har jag åstadkommit, Den jättestora Clivian har äntligen fått ny kruka och bra jord. Upptäckte att en blomma var på väg.


En av mina nerklippta hibiskusar har också fått det bättre. Hibiskusarna har satt fart nu, snart är de jättestora.

Några av mina sticklingar fick nya krukor idag, den här rosa är så näpen, bladen har ljusa kanter vilket är mycket dekorativt.
Ja, det var vad vi hittat på idag, plus lite fika och lite solning. Härligt.
God kväll.








11 kommentarer:

  1. Bara älskar Forsythia och Magnolia, från alla håll ;-) Clivian ser enorm ut!

    SvaraRadera
  2. Ja, Clivian har några år på nacken, och är flitig på att blomma

    SvaraRadera
  3. Och jag har hittat den första utslagna krokusen. Hm, låter lite futtigt, särskilt då man tittat på ditt överdåd, men jag är glad för det lilla.

    SvaraRadera
  4. Då går det framåt för dig med våren. Det kommer väl fler krokusar, du har ditt kvar att njuta av.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  5. Jag delar helt din inställning till forsythia! Men busken här på gården har femtio år på nacken och jag har t.v. inte haft hjärta att ta bort den (fast jag blänger på den varje år och hotar med motorsågen). Någon blomning är det långt ifrån på gång ännu, så den kanske ryker i år ;o)

    Vad jag däremot gillar är den häck av kopparhäggmispel som jag anlagt själv och som nu har fyra år på nacken. Jag väntar otåligt på att den verkligen ska växa till sig och bli det insynsskydd den är tänkt att bli.

    Magnolior är underbart vackra, men jag har inte vågat mig på att prova en sådan. Inte ännu. Såvitt jag vet trivs de inte i vår växtzon; i alla fall inte med vintrar som den som var.

    Och ännu har jag inte vågat inspektera hur det gått med konvaljebusken jag skaffade ifjol ... Jag befarar att den är stendöd.

    SvaraRadera
  6. Aj, jo, jag glömde säga: Mina clivior (tre st) ser i jämförelse med din best ut som små myggfisar i universum :o)

    De avlider inte, men de växer inte heller. Men det kan förstås bero på att de inte står i eller rätt framför ett fönster.

    SvaraRadera
  7. Vilka otroligt fina bilder du tar hela tiden. Underbart att titta på.

    SvaraRadera
  8. Åh, vad jag blir avundsjuk...jag vill oxå ha sådär fina växter ...

    SvaraRadera
  9. När vi fyttade hit fanns det 9 st Forsythior, men nu endast 1 och den klipper jag hårt varje år. Vi har en häggmispel(Amelanchier alnifolia)som kan bli 3-5m vita blommor, klargul höstfärg och svarta saftiga bär. Vacker.
    Min Clivia står en bit in i ett ganska ljust rum.

    SvaraRadera
  10. Tack,tack Tant Björn, jag har fotografering som en stor hobby.

    SvaraRadera
  11. Hej Ancan, ja jag kan hålla med, jag älskar mina blommor

    SvaraRadera