måndag 5 april 2010

En resa i Skåne

Det var meningen att vi skulle åka Konstrundan på Österlen idag, men på påskdagarna är där så himla mycket folk som trängs överallt.
Vi beslöt oss för att åka upp i mellanskåne stället. Vädret var uruselt, dimmigt och smådugg.

Det här är Gammelgården i Billinge, tyvärr stängt, typiskt vi skulle visa Julia lite dokument och bilder som hembygdsföreningen har där, min mans släkt på fädernet kommer ifrån bygden.


Snett över vägen låg en kuriosabutik, den besökte vi istället, på jakt efter en fin pigtittare.
Men det fanns ingen fin inne just nu.


Julia ville till skogen och då passerade vi de här söta kreaturen, vet ej namnet på rasen. Vi har hälsat på dem förut, ganska nyfikna djur.


Några bilder jag inte kunde låta bli att ta, jag älskar träd och stenar,







Det var väldigt blött och sankigt, ännu har vårsolen inte torkat upp efter all snö.


Stubbe med fina svampar på.



Rönneå har svämmat över sina breddar och slickar tomterna som ligger lågt.


Det här är Snälleröds gods i Färingtofta, det har tillhört min mans släkt.
Numera är det en vinhandlare ifrån Stockholm som bor där.


Det är min son som forskar på Cs sida. Han upptäckte att pappa hans var släkt med Kristian den fjärde och att han hade adliga förfäder.
Ja, det är ju kul som forskare att upptäcka, men när man läst historien om hur det gick till på den tiden är jag glad att jag lever här och nu.


Vacker utsikt ifrån godset är det ialla fall.
Nu blev det ej mera för idag




God kväll





4 kommentarer:

  1. Jag tror djuren heter Highland Cattle. Ni ser ut att ha haft en trevlig dag i alla fall :-)

    SvaraRadera
  2. Tack, det låter bekant. Ja vi hade skön dag

    SvaraRadera
  3. Japp, Högländare är de, de där kossorna. Vet du, ju mer bilder du visar, desto sugnare blir på att ta mig en titt på södra Sverige (som jag förut bara sett svischa förbi ett tågfönster).

    Nåja, det stannar nog bara vid suget, för i budgeten finns f.n. inget utrymme för nöjesresor. Men nog vore det roligt.

    SvaraRadera
  4. Vad synd att du inte reser ner, då får du fortsätta titta på min sida, det lär komma mer bilder framöver ifrån Skåne

    SvaraRadera