söndag 11 april 2010

Pelargonpyssel

Uppe med tuppen, idag var det åter dags att sjunga. Det var motigt, jag satt uppe halva natten och virkade.
Efter körsången tog jag mig i kragen och samlade ihop hälften av mina sticklingar som nu skulle komma i större krukor och ny jord.

Det var 14 grader ute så C hjälpte mig att förbereda så jag kunde stå ute. Tur var det, det blir frukansvärt jordigt överallt.


Mina två fina murgrönor fick åka i bingen, båda hade invaderats av ohyra. Jag har försökt att spruta med såplösning, det hjälper en tid men sen kommer ohyran tillbaka.

Här står 14 nöjda plantor, nu ska de växa till sig ordentligt och sedan planteras i stora krukor ute.
Men, jag har 16 plantor till, jag fattar inte var jag skall ställa alla. Min största önskan nu är ett växthus eller ett lusthus i glas, men hur skall jag övertala C för att få ett sådant?
När jag är ute i trädgården har jag alltid en trogen följeslagare.
Våran kisse. Han är som en klisterlapp på en.


Kroma sig är han bra på. Han tror att det vankas mat alltid.

Oj oj, vilket gap. Han har nog tröttnat på mig nu.
Nu skall det bli lite mat hos oss, sedan återgår jag till virkningen.
Ha en skön kväll gott folk.
God kväll





8 kommentarer:

  1. Det lilla som jag är ute på vår "gård" så är kissorna med, och alltid när jag går iväg för att hänga ut tvätt! Jag är ganska säker på att du hittar plats för dina pelargoner ;-)

    SvaraRadera
  2. Hehe! Du har visst också drabbats av virkoholism. Smittar det över internet tror du..? ;o)

    Har du trångt för dina pelargoner är det bara att skicka dem hitåt. Alla mina var, trots intensiva upplivningsförsök, stendöda :o(

    SvaraRadera
  3. Katter är mina absoluta älsklingsdjur, har haft katt sedan jag var liten.

    SvaraRadera
  4. Så synd att det inte gick att få fart på pelargonerna.
    Ja nu går virknålen varm här, får se om det blir något att visa så småningom. Jag har också satt i gång med tröjan till Julia, Max lillebror skall också få en. En j....a tur man är pensionär

    SvaraRadera
  5. Har köpt sex "färdiga" pelargoner som står inne i köksfönstren nu. Lyckades ta död på alla mina gamla som troligen stått för kallt i vinter. Köpte tio plantor för tio år sen och dom blev dubbelt så många med tiden. Suck.

    SvaraRadera
  6. En del av mina moderplantor gick åt skogen i
    år men jag har fått så det räcker och blir över ändå. Det är roligt att själv driva fram plantor. Det går ju att ge bort.

    SvaraRadera
  7. Du har gröna fingrar ser jag, vad härligt, mina är inte det minsta gröna, pelargoner har jag aldrig lyckats övervintra. Har väl inte rätta intresset, men jag gillar ju blommor. Ska göra ett nytt försök tror jag, nu fick jag inspiration.
    Gosig kisse!

    SvaraRadera
  8. Tack,jo lite tur med blommor har jag, intresset är stort kanske det betyder litet.
    Det är en av de lättaste blommor att föröka, så prova igen

    SvaraRadera