onsdag 7 april 2010

Här bor vi och Kissen

När jag skulle vattna blommorna slog en fantastisk doft emot mig. Kamelian hade slagit ut. Egentligen är det en ganska oansenlig blomma och svår att sköta för knopparna trillar lätt av.
Jag köpte kamelian i fjol och trodde inte jag skulle klara den. Men nu står den där med många knoppar.

Här bor vi i ett lugnt område i utkanten av stan. Så här ser framsidan ut idag efter uppsnyggning efter vintern.

Huset vi bor i är byggt 1958.

Den där pinnen som står mitt i rabatten skall bli ett träd så småningom, en Rönn är det tänkt.
Förut stod det en 53-årig kinesisk en på stället, men den fick någon sorts sjukdom så vi fick fälla den i fjol.

Här är C i full färd med kapning av kronan, varje bit som trillade ned vägde jätte mycket.


Den sista biten av kronan var otroligt svår att få ner, vi var rädda att den skulle falla på huset.
Min bror och sonen var här och hjälpte till att dra.


Ner kom den, kvar stod den här jätte stammen. Det tog en hel vecka innan C hade grävt upp roten och det blev klart för den nya planteringen.
Nu efteråt är vi glada att trädet är borta, det skuggade vår sittplats på gården.

Vårat hus inifrån trädgården, typiskt 50-tal.


Här syns en liten bit av vår trädgård, den blir mycket finare sedan när alla buskar och rosor blommar.

Den andra sidan sedd ifrån vår supersköna gård som ligger utanför vårt kök. På spaljen har vi en vinranka som är 50 år gammal. Druvorna blir många och goda. Ett år plockade vi ner två spannar fulla med druvor.
Det var en liten presentation om hur vi bor.
Hela dagen har vi tillbringat i trädgården, det var 14-15 grader och solen visade sig på sitt bästa humör.
Ännu är det en hel del som skall fixas i trädgården. Lite avbrott blir det ibland, som idag , sonen, flickvännen och vovven kom och hälsade på. Det blev en fika ute i solskenet, hääärligt.
Nu skall jag gå till sängs, börja läsa en ny bok
God kväll.





8 kommentarer:

  1. I denna fina trädgård bor folk med gröna fingrar, det syns. Om jag skulle visa runt i min trädgård just nu skulle det bli ganska enahanda. Vittivitt. Ca en meter snö kvar att tina bort innan det blir tal om trädgårdsarbete.

    SvaraRadera
  2. Så fint ni bor och så långt ni kommit på våren, här är inte all snö borta än, men tack ock lov endast fläckvis kvar. Snart är det vår även här.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. härligt med vår..härliga bider... ja har veckor bort innan jag ser backen ens.. njuter av andras vårbilder!
    Fint hus!

    SvaraRadera
  4. Tack Cici, man har svårt att tänka sig att det fortfarande är vinter norröver. Men Sverige är ett långt land så visst är det skillnad.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentaren Tant Björn, det är så kul när nya tittar in på bloggen.
    Hoppas våren sätter fart för er också snabbt som bara den.

    SvaraRadera
  6. Välkommen Susanne, vad roligt du tycker om mina bilder, men visst blir man glad av alla färger och blommor som våren bjuder på

    SvaraRadera
  7. Men vad jag gillar ditt och C:s hus! Ett 50-talsbygge när det är som bäst och i en helt annan division än mitt lilla efterkrigs-Ruckel, som har den mest märkliga planlösning - och exteriör - man kan tänka sig.

    Och härliga fönsterbräden av marmor tycker jag mig skymta också! Jättepraktiskt när man har mycket krukväxter :o)

    SvaraRadera
  8. Huset är ritat av en mycket duktig arkitekt (Ripa), huset är gediget byggt med fina material. Det roliga är att det finns bara ett sådant bygge. Vi var lyckliga när vi fann det för 33 år sedan

    SvaraRadera