torsdag 15 april 2010

Cykelmotion

I förmiddags var jag iväg och sjöng för de äldre på församlingens ÖPPET HUS. Det var väldigt trevligt. Vi blev bjudna på en jättebaguette med fyllning, kaffe och gott wienerbröd. Efter allt det i magen var det nödvändigt med en cykeltur.

Runt omkring i Malmö har kommunen ställt upp med odlingslotter. De är mycket populära, speciellt av våra invandrare som är duktiga odlare. Lotterna på bilden ligger inte så långt hemifrån.


Ofta när jag tar en tur på cykeln hamnar jag vid havet. Det finns så fina cykelvägar där och utsikten är jättefin sådana här soliga dagar.


Den här vägen leder ner till en av Malmös populära badplatser Sibbarp, som har stora gräsytor och skuggande träd. Ribban den andra stranden är en typisk skånsk sandstrand.

Långt där ute i Öresund ser vi Tysklandsfärjan.


Bron är ett kärt objekt för de flesta som fotograferar i Malmö.


Det är även Turning Torso, men det är nästan oundvikligt den ser man överallt var man än är, nästan.
Så här års är det många som fiskar nere i hamnarna, jag hade turen att komma precis när den här killen fick napp.

Upp kom en präktig skrubba, killen hade redan fått tre stycken i samma storlek så hans fiskmiddag var fixad.

Plattfiskarna fångas med färska räkor. Reven med bete lägges på botten om man ska ta upp sådana här goda fiskar.

Det var lite kyligt nere vid havet så jag vände om och cyklade hem.
Nu önskar jag en skön kväll.





10 kommentarer:

  1. Så vackert det är.
    Skrubba hade jag aldrig hört förut. Man lär sig något nytt varje dag...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Nämen! Jag hade ingen aaaning om att det går att fiska plattfisk med spö. Det skulle jag vilja prova, jag som gillar fiske :o)

    Jag hade faktiskt egen kolonilott under några år för en evighet sedan. Dessvärre var den i ett så bedrövligt skick att jag nätt och jämnt fått den fri från ogräs när jag var tvungen att avstå den. Surt.

    SvaraRadera
  3. Herregud vad jag skulle vilja se bron PÅ RIKTIGT! Är den så mäktig som jag tror?

    SvaraRadera
  4. Hej

    Oj vilka fina skrubbor. Ja jag har ju också fiska skrubbor med spö men bara fått handflats stora sådana. Stjärnkraft.....man har ett sänke av bly längst fram på linan....sedan första kroken 30cm från den.....andra och trejde kroken med 10 cm mellanrumm från den 1:a kroken...agna sedan med räkor på burk...de är bäst..smular inte....

    SvaraRadera
  5. Tack Tant Björn, Skrubba har lite grövre kött än spättan, den är mycket god.

    SvaraRadera
  6. Vi är nog tvillingsjälar, jag har fiskat sedan barnsben, utom nu de sista åren. Älskar att sitta med mete och titta på flötet.
    Jag har också haft kolonilott, men vi hann inte få bort ogräset i samma takt som det dök upp. Jobbigt.

    SvaraRadera
  7. Fru Venus,bron är faktiskt vacker där den ligger som en båge.
    Att åka på den är en mäktig upplevelse.

    SvaraRadera
  8. Skånegrabben, här har vi en som kan fiska plattfisk.
    Men du det var längsedan nu....tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Jag har faktiskt plockat fram cykeln i dag och tagit en tur runt byn för att sätta upp anslag om valborgsmässoafton. Jag hade vacker utsikt, men Turning Torso syntes inte till. Bron har jag färdats över några gånger däremot.

    SvaraRadera
  10. Hej Cici, det är väl härligt nu när man kan cykla. Tänk att det snart är valborg, otroligt vad tiden går.
    Nä, så långt bort syns nog inte torson.

    SvaraRadera