måndag 26 april 2010

Brödpåfyllning

Dags för nya bröd, det blev bröd som är goda att rosta.

Solrosflätor:
50 g jäst
7 dl vatten, 1 dl olja
1 msk salt, 1-2 msk baksirap
1 ägg, 1 dl grahamsmjöl
1½-2 dl solroskärnor
18-2 l vetemjöl special fullkorn.


Lös upp jästen i det ljumma vattnet, blanda i resten av ingredienserna, sist solroskärnorna
kör degen tills den är elastisk. Degen skall precis släppa bunken.
Jäs i bunken 30-40 min.

Gör två flätor, låt dem jäsa 30 min på plåten. Pensla med ägg eller vatten och strö på solroskärnor.

Grädda 200 grader ca 20 min. Smaklig spis.



C och jag hade ett ärende nere i hamnen, då passade jag på att ta några foton därifrån.
Ovan är hamninloppet till Malmö hamn.

Den stora tysklandsfärjan ligger i hamn.


Den gamla fyren, det var livlig trafik här förr när alla Köpenhamnsbåtarna gick. Men nu har vi bron istället, lite sorgligt.

Här ser vi posthuset och S:T Petri kyrka i bakgrunden.


Detta är Dockan, ett nytt bostadsområde byggt runt torrdockan som tillhörde Kockums varv.
Numera ligger det familjebåtar där.


En strandpromenad som på sommaren fylls med boende och turister.


Det byggs förr fullt i Malmö, hamnmästarhuset låg ivägen för bygge av parkeringshus och flyttades tillfälligt. 2011 skall det flyttas tillbaka igen på den gamla platsen.
Det var allt för idag, ha en skön kväll.

8 kommentarer:

  1. Tack snälla du för alla kommentarer. Nu har jag läst fatt hos dig, det var några dagar sedan jag var här.
    Först vill jag gratta i efterskott. Det är roligt att fylla år. Man ska ta tillvara på alla tillfällen att fira.
    Fina bilder, både från hamnen och vårpromenaden. Vitsippsbackar är underbara.
    Jag får ont samvete när jag ser hur många håller på med brödbak. På något sätt har jag kommit ifrån att baka. Vi äter inte så mycket bröd, men visst tröttnar man på köpe-brödet.
    Får se om bak-lusten kommer någon gång.
    Ha det så bra!
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Viola, egentligen inget att fira att man blir äldre, men så länge man är frisk är allt okej.
    Inte skall du ha dåligt samvete för att du inte bakar, du gör säkert andra saker som är viktiga för dig.

    SvaraRadera
  3. Detta inspirationsinlägg om bröd kom precis i rättan tid! Här finns bara ett par bagarnäsor kvar i brödburken, så jag måste absolut sätta en deg eller två idag :o)

    Igår tog jag itu med att vända mina lövkomposter, men ryggen är inte vad den har varit. Jag hann därför bara med två (av fem) innan den började protestera. Lite trädgårdsarbete blir det med andra ord också idag.

    Annars väntar jag otåligt på garn från Tyskland! Filtprojektet har gått i stå, för det är så många av färgerna som tagit slut. Hoppas, hoppas att det kommer med posten idag ...

    SvaraRadera
  4. Nä nu kommer jag snart ner till dig så du får bjuda på nått av alla dina goda bröd=) Själv kan jag bara inte baka.:) Sen är det kanon att du uppdaterar mig om Malmö=)
    Ha en go dag
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Strandpromenaden verkar fin. Brukar/har ni tagit färjan över till Tyskland? Tar det länge? Funkar dagskryssningar? Dyrt? En bit av ditt bröd skulle sitta bra tills eftermiddagsfikat ;-) Kram

    SvaraRadera
  6. Hej N, Vi längtade efter hembakat rostebröd som är lite grövre.
    Komposterna har inte C börjat med,men all ved är huggen och staplad nu.
    Nu har det gått några dagar sen jag satt med handarbetet, få se om det hinns med idag.
    Var rädd om din rygg, den är viktigare än komposten
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Lena, du är så välkommen. Jag tycker det är kul att lägga ut bilder både ifrån Malmö
    och Skåne.
    Jag tar så mycket foto, så jag har öppnat en ny blogg för mina bästa bilder. På amatörnivå alltså.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Fru Venus, den strandpromenaden är bara en av många i Malmö.
    Vi har åkt färjan många gånger, man åker 21-22.00 och sover på båten, är framme i Trave tidigt på morgonen. Det är ingen lyxtur, vi åkte den när vi hade stor husvagn att släpa på innan broarna i S och D var byggda.
    Inga kryssningar så vitt jag vet.

    SvaraRadera