fredag 9 april 2010

Det kom ett brev i från Åland

Idag fick jag post från Åland, vinsten från Fru Venus. Tack så mycket. Vi har tittat igenom en del av broschyrerna, så mycket fint ni har där över. Skärgården tilltalar mig mycket.


Som vanligt på fredagar är det dags att baka lite till helgen. Två limpor med massor av nötter och frukt.

Ingredienser: 50 g jäst, 5 dl ljummet vatten, ½ dl olja, 2 tsk salt, 1 msk pommerans, ½ dl ljus baksirap, 250 g Kesella kvarg, 150 g grovhackade hasselnötter, 1 dl russin, 1 dl hackade fikon eller aprikoser, ca 15-16 dl rågsikt. Jag tog 10 dl rågsikt och resten vetemjöl special med fullkorn

Kör degen som vanligt, lägg i frukt och nötter mot slutet. Jäs i bunken 30 min.


Slå ut degen och vik den ett par varv, rulla ut två levar,


jäs dem på plåt 40 min. Sätt ugnen på 250 grader.


Grädda i nedre delen av ugnen i 10 min, sänk värmen till 175 grader och grädda vidare i ca 30 min.


Paj med äpple och blåbär blev dagens dessert. Gör en vanlig pajdeg, grädda 10 min. Lägg äppelklyftor i botten,

sedan ett lager blåbär som blandats med potatismjöl och lite socker. Över alltihop strösslade jag en smuldeg gjord på 125 g smör, 1½ dl havregryn, 1 dl vetemjöl och råsocker efter behag,


Grädda i 200 grader. Jättegott med vaniljsås till.

Efter limpbaket fanns det precis 100 g nötter kvar i påsen, så jag slog ihop en nötkaka. Lite inspirerad av Per Morbergs program igår.


Vispa 2 ägg med 1 3/4 dl socker vitt och pösigt, blanda 100g malda nötter med 3/4 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, Blanda det med äggvispet och slå i 3/4 dl gräddmjölk, slå smeten i en smord
och bröad form.


Grädda i 175 grader omkring 40 min




Jag tog cykeln trampade iväg till garnbutiken idag. Fyllde på lagret med mer bomullsgarn, köpte hem några nystan yllegarn Karisma till den tänkta tröjan som Julia önskat sig.
Nu ligger det en massa garn i olika färger i garnbutiken undanlagda, så det gäller att sticka som bara den.

Nu önskar jag god kväll till er alla.








14 kommentarer:

  1. Paj ... vad smarrigt! Måste nog apa efter dig där och rota fram lite blåbär från frysen. Det var evigheter sedan jag lagade en blåbärspaj, så nu blev jag groteskt sugen!

    Sugen är jag också på att få se hur din egen väska kommer att bli. Snart kan vi grunda rena väskmaffian, du och jag :oD

    SvaraRadera
  2. mmmm... smarrigt! vad du bakar och står i, vilken energi, vad duktig du är. Önskar jag hade samma energi.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. Hej N, vet du,jag har dragit upp "skiten" fyra gånger,nu har jag nästan givit upp. Men skam den som ger sig.
    Pajen blev jättegod med det lite knapriga smulet uppepå.

    SvaraRadera
  4. Hej Tant Björn, jag tycker du har så mysigt namn.
    Baka är ett måste för mig, har hållt på med det varje vecka sedan vi bildade familj. 45 år m.a.o.

    SvaraRadera
  5. Vad bra att allt kom fram :-) I Mariehamns guiden finns en underbar bild tagen uppifrån på Nabbens båthus. Dit brukar vi cykla på sommaren med en engångsgrill, lite vin och mat och rusta till middag. Det tar bara 3 minuter från oss och är en så fin plats. Nu blev jag så hungrig av att ha sett dina underbara bakbilder igen så jag måste ta och äta frukost :-) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Du tillhör inte den här skaran som slopat kolhydrater, det ser jag. Det ser verkligen gott ut. Pajen där skulle kanske kunna bli en efterrätt i dag, annars är det sällan vi äter det. Limpa bakade jag på den tiden barnen bodde hemma för då gick det åt massor. Nu för tiden äter jag mest Wasa Sportbröd.

    SvaraRadera
  7. Ett litet tips, bara. Du skulle behöva ställa om till rätt tidzon (Oslo) för att få rätt tid på inlägg och kommentarer. Just nu ser det ut som om alla är uppe på nätterna och bloggar!

    SvaraRadera
  8. Tack Fru Venus, ha en skön dag själv och smaklig frukost.
    Bilden från Nabben ser verkligen mysig ut

    SvaraRadera
  9. Tack Cici, det är inget fel på Wasa bröd, vi äter det och tunnbröd till fikat på vardagar.

    Det där med klockan fattar inte jag, har försökt att ställa om den, men har inte lyckats med det. Är helt dum på tekniska och datagrejor. Får väl försöka igen.

    SvaraRadera
  10. Den där sista kakan ... mmmm ser god ut!
    :)

    SvaraRadera
  11. Det är ganska enkelt att ställa in, som allt är som man kan.
    Gå in på Inställningar, välj formatering, välj tidszon, välj Oslo.
    Glöm inte spara!

    SvaraRadera
  12. Ja Tigris Predikanten, denär god,för god egentligen för den bara försvinner i ett nafs.
    Men den bakas inte så ofta.

    SvaraRadera
  13. Ja,Tigris Predikanten den är försvinnande god, men men som tur är bakar jag den inte så ofta.

    SvaraRadera
  14. Tack Cicci, ska försöka åtgärda det.

    SvaraRadera