torsdag 22 april 2010

En händelserik dag

Varje morgon gör jag en tur i trädgården för att se om något nytt hänt. Solen gassade på idag, så de första körsbärsblommorna hade slagit ut.

Daggkåpan har också kommit upp och visade sitt rätta jag.

Taklökarna är också superfina.


I går kväll fick vi vår nya bil.
Nu tillhör inte vi dem som byter bil som man byter tandborste, nej den gamla bilen har vi haft i 22 år.
Den har gått som en klocka hela tiden.


Den nya är en Volvo herrgårdsvagn med dragkrok, kanonbra det har vi nytta av.
Tidigt i dag gjorde vi en tur mot Klagshamn som ligger 1½ mil söder om Malmö.

Molnen var så härliga idag, här kör vi vid brofästet och betalstationen..


Den här allen leder ner mot stranden i Klagshamn.


På vägen dit ligger den här gamla kalkugnen.


Till stranden hade kommunen fraktat massor av ny sand. Stranden har blivit mycket populär sista åren då det byggts massor med villor och bostadshus i Klagshamn.


Från stranden ser man in mot Malmö. Hyllie vattentorn som som syns på bilden, ligger en liten bit ifrån där jag bor.


Nu är vi nere i båthamnen i Klagshamn. Det är en liten idyll.


Just vid denna bryggan hade vi vår båt då det begav sig.


Här ser vi alla vindmöllorna i bakgrunden placerade på Lillgrund.


Måsarna tycks trivas på den gamla stammen, de blev inte rädda för mig när jag närmade mig.



Det ligger många små hus där fritidsfiskare håller till, de flesta har ålrökeri och det går att handla nyrökt ål här.



Här har någon fått till det riktigt fint med hus på bryggan där det bor folk hela sommaren.


Några fiskare har lite större båtar, fångsten säljs här nere i hamnen.
Nu var det dags att bege sig hem, jag skulle träffa min arbetskamrat vid middagstid.
Vi skulle äta lunch ute idag.
Här är vi gång med sena eftermiddagsfikan,


därefter skulle vi gå på bio . Vi tyckte det såg väldigt tomt ut, det är man inte van vid. Det brukar vimla med folk men inte idag.


Fem personer i hela biosalongen, jag var tvungen att ta en bild på den öde salongen.
Men det var skönt för det prasslades inte med godispapper, knäpp tyst hela filmen igenom.
Ja det var en lång dag, men händelserik.
Jag önskar min nya följare Nette välkommen .
God kväll



















12 kommentarer:

  1. Jadu, nog är ni många veckor före oss när det gäller vårblomningen1 Här är det så kallt, så kallt igen, så man får vara glad om tulpanerna inte drar ner sina bladstumpar under jord igen.

    Såg ni någon bra film..?

    SvaraRadera
  2. Ja, vi såg It´s complicated med Maryl Streep.
    Kan glädja dig med att vi har inte så himla varmt vi heller.

    SvaraRadera
  3. Hej Monkan

    Ja det var verkligen en tom biosalong.....men håller med...man slipper allt prasslande och smaskande... :)

    SvaraRadera
  4. Åh vilken underbar tur ni verkar ha haft !
    Inser att det var oerhört längesedan jag var på tur sådär en dag...får se till att få in det i agendan framöver :)

    SvaraRadera
  5. Tack Ancan, det var lite blåsigt och kallt, men annars var jättefint.
    Vi brukar göra småturer i vår omgivning, det finns så mycket att upptäcka.

    SvaraRadera
  6. Det ser ut som om jag skulle kunna bo i Klagshamn :-) Jättefina bilder igen, känns som om jag varit i Malmö snart!

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder!
    En bra helg önskar jag dig. Hoppas det blir fint väder, det har varit lite kallt tycker jag de senaste dagarna...?

    SvaraRadera
  8. Tack, ja där är så mysigt i Klagshamn,
    Jag har visat runt mycket i min omgivning, det kommer mera.

    SvaraRadera
  9. Hej Petra, det blir fina bilder när man hittar så fina motiv.
    Det ska bli fint väder har jag bestämt.

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig dag och vilka härliga bilder. Det där lilla huset med stora bryggan, eller om det var tvärtom, skulle inte vara helt fel. Men får man bygga så där, egentligen. Prata om strandnära!

    Bio brukar det bli för mig när jag hälsar på mina systrar, alltså en gång per år. Maken och jag har så olika önskemål om vad vi vill se. Ska nog försöka ta med mig några av badtanterna nån gång och se en bra "kvinnlig" film.

    SvaraRadera
  11. Jag vet inte ifall man får bygga så, men det är ju gjort så.....
    Jag går aldrig på bio med min man, han somnar alltid på bion, ingen vits att ha honom med.

    SvaraRadera