onsdag 28 april 2010

Kampen mot ogräset

På den dagliga cykelturen upptäckte jag det här svanparet som byggde sitt bo.
Boet ligger väldigt utsatt, men jag hoppas de får fram sina ungar i lugn och ro.


Sju stora fina ägg låg det i boet.


Väl hemma var det dags att börja kampen mot ogräset. Nu har vi njutit en tid av alla fina lökväxter, men nu börjar ogräset att spira för fullt.


Det vimlade av nyckelpigor överallt i rabatterna,


Tjusigt eller hur? Till springorna mellan ölandsstenen hittar alltid maskrosor och andra ovälkomna växter.



I bara farten höll jag på att riva väck ormbunken som var på väg upp.


De här växer i rekordfart, ganska fina fast det är ogräs.
Hela eftermiddagen höll jag på med det här. Det är ett evighetsarbete, men ganska kul för resultatet blir ju bra.

Men nu ger jag upp för i dag, dags att göra mig iordning för att åka till övningen med kören.
Få se ifall det blir väder för mer trädgårdsarbete i morgon

God kväll





8 kommentarer:

  1. Svanar är numera väldigt urbaniserade, tycker jag mig ha märkt. Varje år har det varit ett eller ett par svanpar som bygger sina bon precis jämte en hårt trafikerad vägbank som leder ut från stan. De tycks inte störas det minsta av trafiken. I år får de däremot byta boställe, för banken byggs om som allra bäst.

    Den lilla bleklila blomman heter väl plister, gör den inte? Jag tycker faktiskt att den är så söt att jag brukar lämna den där den dyker upp. If you can't beat them, join them, säger engelsmannen. Och utomlands finns det ju faktiskt folk som köper maskrosor för att sätta i sina trädgårdar! Den enes ogräs är m.a.o. den andres prydnad :o)

    Här regnar det idag, så något trädgårdsarbete blir det inte tal om. Hoppas ni har bättre väder där söderöver!

    SvaraRadera
  2. Medan jag hade stor trädgård tyckte jag att ogräsrensning var rena terapin, tankarna fick röra sig fritt och man varvade ner lite :-) Vi har jättestora ormbunkar här på stugan, men inte en grön tråd på dom ännu.

    SvaraRadera
  3. De här svanarna lät sig icke störas fast jag var lite närgången. Aha, plister det låter bekant, kan inte så mycket om namnen på "ogräs". En stor maskrosäng är jättevackert när den blommar, men sen....
    Just nu är det mulet men varmt, hoppas det blir sol.

    SvaraRadera
  4. Du har rätt Fru Venus, det är en lisa för själen, men ett h....te för ryggen.
    Ormbunkarna tycker jag är så fina när de "rullar" ut sina kvastar.

    SvaraRadera
  5. Ogräsrensning en lisa för själen?! Ni kan inte vara riktigt kloka! Krypa omkring på alla fyra och få ont i både knän, rygg axlar... näää
    Ja, det märks väl att jag inte gillar det :D
    Här har vi naturtomt med vilda blommor, och andra blomster har jag i krukor. Passar mig perfekt!
    Men jag beundrar de som orkar hålla en fin trädgård. Ni är så duktiga!

    SvaraRadera
  6. Plister hos oss räknas som blomma och inte ogräs, men man får ha den under uppsikt.
    Vad gäller ogräs få har jag gott om den varan i min trädgård, bara den tinar fram.

    SvaraRadera
  7. Tant Björn,nej vi kanske inte är riktigt kloka :D, men en stadsträdgård tycker jag man måste hålla i någorlunda ordning. Jag tycker också om stora fina planterade krukor.

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, plister är onekligen fin, men den dyker upp precis överallt.
    Kan tänka mig att den är fin på en naturtomt.

    SvaraRadera