måndag 1 februari 2010

Vad man kan få ut av en burk KESO

Kesoburken har tittat snett på mig ett par dagar och nu var det kort datum på den. Okej, fram med bakgrejorna det passade utmärkt idag då det var glest med bröd efter helgen.

Jag körde ihop en enkel deg, det går ju ganska fort när man bakar utan surdeg eller kalljäsning.


Jag försöker variera mina bullar så mycket det går, det brukar bli bra.


Här är det färdiga resultatet och nästan hälften av keson förbrukad.


Klicka på bilden så det går att läsa.




Varsin mellanmålsmacka till förmiddagskaffet.
Grovt knäcke eller grovt bröd, keso, riven morot, äppleskivor, röd söt paprika och svartpeppar. Den här mackan tillhör en av mina favoriter.



Resten av keson hamnade i pannkaksmeten, där jag ersatte vanligt vetemjöl mot fullkornsmjöl av vete och grahamsmjöl.

Lätta att grädda men blev lite tjockare än vanligt.


Smaken var det absolut inget fel på.
Så var keson helt slut, skönt för jag vill inte kasta mat.
Pannkaksmet: 3 ägg, 2dl fullkornsvete, 1dl grahamsmjöl, salt, ca 1 dl keso, 6 dl mjölk.
Nu skall jag vara lite social, sätta mig tillsammans med mannen och titta på teve.
Jag önskar er god kväll i stugorna.








4 kommentarer:

  1. Påminner mig om när min man kom hem och hade handlat på Lidl. Något så exotiskt som Cottage cheese... Hans besvikna min när han förstod att han hade köpt keso är obetalbar =)

    SvaraRadera
  2. Pannkakorna så goda ut, de ska jag prova.

    Och jag håller med dig, jag gillar inte heller att slänga mat. Tack och lov har jag ett helt gäng som älskar även gamla matrester och torra ost-kanter, nämligen mina hönsapönor. De äter allt... Så här slängs nästan inget alls. Skönt :o)

    SvaraRadera
  3. Skicka männen att handla kan bli världens över-raskning, min kan ibland komma hem med helt konstiga grejor, spännande....tycker han

    SvaraRadera
  4. Det är väl bra att hönsen äter upp överblivet.
    Senaste tiden har det pratat och skrivits om hur mycket mat som slängs, samtidigt svälter massor människor. Knäppt eller hur?

    SvaraRadera