onsdag 10 februari 2010

Pelargonpyssel

Vaknade med ett ryck i morse, ett Herrans liv, tittade på klockan 7.10 for upp ur sängen och lättade på gardinen. Två stora monster höll på att ploga gatan, de körde fram och tillbaka i gatan som besatta.
Typiskt idag när jag hade tänkt ta sovmorgon eftersom jag sovit så dåligt nu en tid.
Det var inte lönt att försöka gå tillbaks till sängen utan det blev frukost och tidningsläsning.
Pelargonerna i mitt lilla arbetsrum plockades ner i köket för att frisseras lite.
Efter behandlingen blev det inte så mycket kvar.

Däremot fick jag ihop 15 st sticklingar som jag skall plantera en dag när jorden har inhandlats.

Det är dåligt med inspirationen just för tillfället, men mat måste jag laga ändå.
Idag fick det bli fläskpannkaka efter Cs önskemål.


Praktiskt att steka fläsket i ugnen,


sedan är det bara att slå i smeten


och vips så är det färdigt.
Nu var det dags för mig att ta mig till veckans körövning, sedan när jag kommer hem är det bums i säng, nästan.


Sov gott, för det ska jag göra.
God natt


7 kommentarer:

  1. Fläskpannkaka! Vilken bra idé! Det har jag nog inte lagat på femton-tjugo år - eller mer.

    Vad tror du förresten om mina avjordade, mörkt- och svaltförvarade pelargoner? Börjar det bli dags att stoppa ner dem i jord igen för att se om där finns något liv efter vintern..?

    SvaraRadera
  2. Fläskpannkaka är bra för OM det blir över går det utmärkt att frysa utan att den blir tråkig.
    Jag tror du kan plantera dem nu, sedan skall de rota sig innan du klipper ner dem. Jag vet inte hur du har det med ljuset, men i ett söderfönster är ju bäst.
    Jag har alltid klippt ner mina vid den här tiden och fått fantastiska resultat.
    På vinden står det tio stycken till, de skall plockas ner nu så får vi se om de klarat sig.
    Hej då
    Visst, kliar det i fingrarna?

    SvaraRadera
  3. Japp, imorgon blir det fläskpannkaka. Jag struntar i att det är fredag, för jag blev så sugen :o)

    Jag ska nog göra som du säger och plantera pelarguttorna nu i helgen. Sen får jag väl bara hålla tummarna för att det funkar som utlovat. Annars blir det en sedvanlig vårresa till Blomsterlandet för att inhandla nya till sommaren.

    Nu får det bannemej bli vår snart!

    SvaraRadera
  4. Jag vet ju att du gillar körsång. Tycker du om Opera och teater också? Jag jobbar på malmö opera så jag får fribiljetter som jag inte alltid utnyttjar. Jag har två biljetter till All we need is love på Intiman den 3, 4 eller 5 mars kl 19 som du kan få om du vill.

    SvaraRadera
  5. Jag lider när jag ser nerklippta pelargoner fast jag VET att det blir bra sen...ova att visa en bild på dem när de är i sin fulla prakt!

    SvaraRadera
  6. Hej Petra, visst gillar jag opera,jag har 79st opera CD-boxar och ganska många Opera på DVD.Har varit och sett både Pavarotti och Domingo live. Usch ny blev det snudd på skryt.
    Så snällt av dig att tänka på mig en helt för dig okänd person, jag bugar och tackar.

    SvaraRadera
  7. Hej Fru Venus, jag har faktiskt tänkt att visa dem längre fram i vår.
    Klipper man inte ner dem blir de så rangliga.

    SvaraRadera