söndag 14 februari 2010

Finnarna vid tolven

Jag har rötter i Finland på två grenar. Den ena bosatte sig i Dalarna i byn Jälken, jag tror han kom ifrån Savolax.
Den andre bosatte sig i Barkhyttan, Gästrikland där en liten koloni finnar slagit sig ner i slutet på 1500-talet, en av dem var Lasse Finne.
Lasse Finne flyttade med sin hustru och 5 barn till Tolven. Tolven och Hyen var två fiskrika sjöar, mellan dessa var det lämpligt att bryta mark.
1603 började han svedja mark och hade god hjälp av sina söner. Barnen bosatte sig också vid Tolven.
Det står att Lasse Finne troligtvis kom ifrån Wäho by i Rohu socken i Finland.
Jag har försökt att luska ut var det ligger, med hjälp av internet men har inte hittat det. Varför flyttade då finnarna till Sverige?
Karl IX strävade att få hit finnar han lockade med 6 års skattefrihet.
En annan teori: nödår i Finland
Eller klubbekriget 1596-1597 och Klas Flemming hårda behandling av den finska allmogen.
Det fanns tre hemman kring tolven, alla var släkt. De blev så småningom inlemmade i de Petreska domänerna i Hofors och fick fortsätta som landbönder.
Tolvenfinnarna fick bo kvar i sina hemman så länge de levde.
5 generationer efter Lasse Finne bor i tolven 2 vad jag har i mina papper.
Hofors växer och kring bruket bosätter sig och arbetar många.
Uppgifter delvis tagna ur hembygdsboken Hofors- ett brukssamhälle.
Damen på bilden är den sista ättlingen av Lars Finne, som bott i Hofors i hela sitt liv.
Hon är min morfars moster Elin Larsdotter-Berglind.
Jag har försökt att få fram lite bilder till det här lilla inlägget men tyvärr hittade jag inga.
Efter mycket om och men fick jag mina 20 sticklingar i jord.
Lyckas jag med alla mina pelargoner som jag har överallt, 36 stycken ja då får jag sälja på torget.
Nu är det dags att gå och slafa.
God natt

1 kommentar: