onsdag 24 februari 2010

Gratäng och gifflar

Solen visade sig idag, då var det bara att ta fram dammvippan och dra ett tag med den.
Till min glädje upptäckte jag att novemberkaktusen var full med knoppar, ja den var full med damm också.
Vågar man ta den till duschen tro, det kanske får räcka med sprayflaskan.
Kaktusen blommade för fullt i slutet av november och nu är den på gång igen.
Under tiden som städivern höll på ( den varade inte så länge), satte jag en liten deg till Skinkgifflar, de har jag inte bakat på länge. Varenda gång jag blivit sugen så har alltid någon ingrediens saknats. Men nu blev det av.
SKINKGIFFLAR:

5½-6dl vetemjöl
1 tsk salt, 1 tsk socker
35 g jäst
2 dl vatten 37 grader
Fyllning:
1½ hg skinka
1 hg mjukost
Pensling ägg och kummin
Jag blandade 50g Philadelpia med 50g Gräddädel
finhackade kasseler, några varv svartpeppar och blandade ihop med osten.

Man kan fylla med vad man tycker är gott.
Smula samman smör och mjöl, tillsätt salt och socker och rör ner jästen som rörts ut i det ljumma vattnet.
Arbeta degen smidig på bakbordet, dela den i två delar.


Kavla ut till två runda kakor, sporra ut 8 trekanter på var och en. Fördela fyllningen
och lägg en strimla paprika på, rulla ihop till gifflar och lägg på plåt.


Låt jäsa 30 min. Pensla med ägg och strö på kummin. Grädda i 225 grader ca 8-10 min.
De här gifflarna är goda till TE eller en kopp god buljong.

Jag valde kasseler idag för den skulle även ingå i min middag.

Vi är stora konsumenter av grönsaker, idag blir det grönsaksgratäng med kasseler och Karl Johan svamp.

3 skivade potatisar, 1 morot, 1 palsternacka, 1 mindre purjolök.
salta och peppra, slå på 2-3 dl mellangrädde. Ställ in formen i 225 grader i 35 min.


Under tiden fräses Karl Johansvampen med en klyfta vitlök, efter en stund tages vitlöken bort.
Det går lika bra med champinjoner eller kantareller.
Lägg i tärnad kasseler eller vad som står till buds och fräs en stund med svampen.

Ta ut gratängen och lägg det frästa köttet uppe på gratängen.

Strö på en god ost ca 1-1½ dl, gärna Västerbotten, sätt in formen igen och låt den stå ungefär 20 min till.

Klart, servera med en fräsch sallad till, gott kan jag lova.
Ikväll har jag varit och övat sångerna som skall sjungas på söndag.
På onsdagar brukar vi titta på programmet Efterlyst, men jag blir så arg varenda gång.
Jag kan inte förstå att människor kan bära sig åt på det viset som de beskriver i programmet.
Mord, misshandel och rån är tyvärr vardagsmat nuförtiden ush.........
Ni får ha en skön kväll
Natti natti.






2 kommentarer:

  1. Du min skapare, vad det här ser gott ut! Snälla, snälla, kaaan du inte flytta hem till oss? Åland är jääättevackert (i alla fall på sommaren ...) och här finns snudd på ingen kriminalitet.

    SvaraRadera
  2. HA ha..flytta till Åland gör jag nog inte, men vi ska besöka Åland. Jag har sett bilder därifrån så jag tror dig.
    Som du har märkt,har maten som jag gör inget "snajdit" restaurangstuk, det är det så många andra som kan bättre.
    Vi gillar det "vanliga" men ändå vällagat.

    SvaraRadera