lördag 13 februari 2010

Tigerkaka och pajer

Dags att plocka lite kantareller, ja ifrån frysen. Mannen och jag plockar mycket svamp på hösten både Karl Johan, gula kantareller och massor med trattkantareller. Ibland hinner vi inte göra av med alla innan nästa säsong sätter igång.
Men idag skall jag göra paj med kantareller och köttfärs. Vi får gäster imorgon som skall bjudas på de här pajerna.

Fräser upp svampen i smör, salta och peppra.


I det förgräddade pajskalet har jag först lagt blandfärs fräst med lök och lite vitlök
salt, peppar, timjan. Överst de smörfrästa svamparna.

Gratängsås: 3 ägg, 1½ dl Kesella 1 dl matlagningsgrädde och 1½ dl riven ost.
Gratineras i 200 grader ca 30 min. Serveras med sallad.
Nu var det dags för vår lunch idag.
Vad passade bättre än smörfrästa kantareller på mitt hembakade bröd och lite sallad.


En paj till skall göras, räkpaj. Nu hade jag inte räkor hemma så det räckte men då tog jag och fyllde ut med lite krabbsticks.

1 purjolök steks lätt i smör och lägges i det förgräddade pajskalet.

Sedan räkor, krabbsticks och dill

Gratängsås : 4 ägg, 2½ dl matlagningsgrädde, 1½ tsk Sweet Chilisås, salt och svartpeppar.
Gratinera i 225 grader tills äggstanningen stannat.
Serveras med romsås : Creme fraiche blandat men lite majonäs, finhackad charlottenlök och en burk rom. En grönsallad är gott till.



Takpannan med tigerkaksreceptet har jag fått av min son och hans sambo för några år sedan.
Idag drog jag fram ingredienserna som står på takpannan och bakade kakan,


Här är det färdiga resultatet, jag smakade en liten bit, den är jättegod.
Det är ju lördag idag så det får bli en kaka till kvällskaffet.
God kväll









6 kommentarer:

  1. Pajerna ser mumsiga ut :-) Vet du att för mig är Tigerkaka bland det finskaste som finns! Inget kaffekalas eller jul utan tigerkaka! Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Tigerkaka där hälften är mörkt och hälften är ljust skulle ju passa bra på ett bröllop där en ljus och en mörk gifter sig, vilket vi gjorde idag som du vet. Den ser bra ut. Du bakar väl fler i framtiden.
    MVH
    Brossan.

    SvaraRadera
  3. Tack snälla du. Vi har ätit idag av det och det var gott.
    Kram tillbaks

    SvaraRadera
  4. Nämen, nu har du gjort det IGEN! Gick jag inte och blev dödssugen på paj nu också ... *skakar bekymrat på huvudet och ler brett*

    Ska ha en väninna på middag på tisdag, så paj får det bli!

    SvaraRadera
  5. Paj är bra ibland att ta till, jag tog vad som fanns hemma, eller som Kajsa Varg sa: man tager vad man haver.

    SvaraRadera