måndag 15 februari 2010

Måla krukor

Virkgarnet var slut så jag tog promenadskorna på mig och gick upp i stan för att handla mer.
Sedan fick Panduro Hobby besök, där köpte jag färg som jag skulle använda till mina krukor.
Krukorna var egentligen kasserade, de hade stått i vaskskåpet och skräpat länge. Men så fick jag för mig att måla dem och piffa till dem lite.
Här klistrar jag en spets runt krukan för det ska bli lite effekt.

Första målningen är gjord.

Ytterligare lite pynt, den här ska också övermålas.


När dessa är målade skall jag använda schabloner på alla tre.



Den här är schablonmålad.



Så här blev krukorna , men jag fick måla dem tre gånger. Där bak syns de som blivit schablonmålade.


Det blev ganska fint, jag behöver många ytterkrukor snart
Det blev stökigt som bara den efter det här projektet, men jag är nöjd.



Kålsoppa till middag bjöd jag på idag.

300 g kalvfärs
200g fläskfärs
1 ägg
1 riven lök
1 riven kokt potatis
grädde
salt och peppar
Rulla ut och koka frikadellerna i en god buljong med 2 lagerblad, en lök och en morot.

Skär vitkål i lagom bitar och några morötter, lägg i en ny gryta slå i buljongen som frikadellerna kokt i plus 4-5 kryddpepparkorn. Koka till kål och morötter är färdiga, smaka av och lägg i frikadellerna.
Klart att äta, gärna med knäckebröd och ost.




God kväll




6 kommentarer:

  1. Kvinna, var får du all energi ifrån?? Jättefina krukor, kanske man skulle släpa ner sina egna från vinden...

    SvaraRadera
  2. Krukorna blev jättefina! Och maten du lagar... Ska nog stjäla några middagstips från dig.

    SvaraRadera
  3. Tack, men idag är energin slut.

    SvaraRadera
  4. Tack, jag har några krukor till som ska målas men det få bli lite längre fram.
    Du får stjäla hur många recept du vill.
    Som du ser är det bara husmanskost i min blogg, vill gärna värna om dem.

    SvaraRadera
  5. Om du bara visste vilken källa till inspiration du är! Jag har - än en gång tack vare dig - nu fått mina barrotade, övervintrade pelargoner i jord. Nu är det bara att hålla tummen för att det finns något liv i allt det kruttorra (jag tvivlar starkt).

    Och så fina dina krukor blev! Jag har tyvärr så fullt överallt på min fönsterbräden att jag inte får plats med fler växter, men man kan ju laga såna där fina för att ge bort. Tack för kanonbra tips :o)

    SvaraRadera
  6. Tack så hemskt mycket det gläder att du gillar mina krukor. Jag har alltid hållt på och pyssla med lite av varje, det tillhör ju mitt yrke.
    Kan tala om att mina nerklippta pelargoner redan har börjat att skjuta skott.

    SvaraRadera