tisdag 23 februari 2010

Inspirationen bortblåst.

Det var en helt fruktansvärt trögstartad morgon i dag, allt gick i ultrarapid.
Inte nog med att jag var ur form, det hade smittat av sig på katten också som inte mår så bra.
Efter frukosten bar det iväg till affären, för att proviantera frukt och grönsaker.
När vi kom hem och hade ätit gick jag igång på mina hibiskusar.

Det var inte så kul, den hade flera knoppar, men det kommer ju nya.


Inte blev det mycket kvar, det ser tråkigt ut i fönstren innan de nya skotten sätter fart.

Topparna sparas till nya plantor.
Jag hade plockat fram mina pärlor i förrgår men det blev inget gjort då, man tror man skall hinna så himla mycket på en dag. Huset måste också skötas, eller.....


Här har jag sorterat och lagt upp pärlor till två enkla halsband.


Vita och lila sötvattenspärlor, lila ametister och silverhjärta.


Vita sötvattenspärlor, små silverstjärnor, och agater.
Det är lite pimsigt jobb men kul, tyvärr så får jag ont i ögonen när jag suttit några timmar med det här.
Så hann jag inte så mycket mer idag.
Jag fick en bok av min man idag "Aprilväder" av Viveka Lärn. Den skall jag börja läsa nu.


God kväll

4 kommentarer:

  1. Åhå, du tycks gå lika hårt fram med dina hibiskusar som med pelargonerna. Jag har också hemdrivna hibiskusar, varav några är tuktade till buskar men den äldsta, som är "mamma" till alla övriga, har jag stammat upp till drygt 1,5 m. Mina "hibbar" har stora, enkla, blodröda blommor. Vilken färg har dina?

    Hemodlade hibiskusar är sannerligen något helt annat än de framstressade växthusblomstren! Ursprungsmaterialet till min nuvarande "park" fick jag för långt mer än tjugofem år sedan, och nyknipsade skott rotar sig så villigt så.

    SvaraRadera
  2. Min moderplanta har jag "ärvt" efter min mamma som i sin tur tog hand om den efter sin mamma.
    Alltså, mormor fick hibiskusen på sin 50-årsdag, och är nu i mars 60 år gammal.
    Den har stora dubbla röda blommor, bladen är mycket större än på de "moderna" hibiskusarna. Den är lätt att ta nya skott av.

    SvaraRadera
  3. Visst gör det ont att kapa sina blommor så, fast man vet att det blir bra. Säljer du dina smycken?

    SvaraRadera
  4. Ja,det gör hemskt ont ifall de har knoppar.
    Nu för tiden ger jag mest bort till någon som jag gillar

    SvaraRadera