fredag 19 februari 2010

Ny trappa i antågande

Trappen upp till övre plan var belagd med heltäckningsmatta förut men vi bestämde att (eller jag tjatade) klä in trappan i ek. Min man beställde virke och gick lös på projektet, när han kom till avsatsen var det plötsligt vår.
Arbetet avstannade, det är ju mysigare att vara ute än slita på trappbygge, dessutom var materialet slut.
Hela sommaren kom och gick, inget trappbygge i sikte. Men i höstas kom lusten på och C åkte till trävaruhandeln och skulle köpa material till resten av trappan.
Nähä.. det fanns inget hemma, det var beställningsvara så om tio veckor skulle det komma till butiken.

Tio veckor har gått och plankorna ligger och väntar på att bli trapp.


C har satt igång och det har ju OS också, det blir ett trappsteg och sedan lite störtlopp ett nytt trappsteg oj nu är det curling osv....


Men det gör inget att det tar lite tid, jag vet att det blir fint när det är färdigt.


I dag har jag gjort honom extra glad, lagade en av älsklingsdesserterna till honom.
Hemlagad chokladpudding gjord på jättefin kakao (Valrhona choklad)

Jag bakade lite bullar till fikat.
KALLJÄSTA BULLAR:
50 g jäst
2 dl mjölk
1½ dl strösocker
6-7 dl vetemjöl
150 g smör
Fyllning:
100g smör
½ dl socker
1 msk vanilla
Kör ihop alla ingredienser till en smidig deg, obs (smöret skall inte smältas) jäs 10 min i bunken.
Blanda ihop fyllningen.
Kavla ut degen och sporra ut 30 trekanter, lägg på fyllning och vik ihop och lägg i formar.

De ska jäsas på plåten i 1½ timme.


Gräddas i 225 grader i 10 minuter

Pudras med florsocker vid serveringen.

De här bullarna har jag gjort på beställning av min man, han har tjatat jätte länge.
Nu ska vi smaka på dem
Ha en skön kväll alla





4 kommentarer:

  1. Gud i himmelen! När ska jag lära mig att jag inte kan titta in på din blogg titt som tätt...Chokladpudding...bullar...*gråter en saknad-skvätt*

    SvaraRadera
  2. Visst är det smarrigt med chokladpudding, men jag är inget större kakmonster

    SvaraRadera
  3. Inget kakmonster? Nehedu, men en riktig bakmoster, det är du allt! ;o) Och inte begriper jag hur du hinner ...

    Dessutom ser dina skapelser alltid ut som de var tagna direkt från restaurangbordet eller konditoridisken. Har du ett förflutet i branschen eller har branschen missat en stor naturbegåvning..?

    Makens trapprojekt gav mig f.ö. en idé - eller ska vi säga att den gav en gammal idé en nytändning. Mellan mina våningar går en g-j-u-t-e-n trappa, f.n. målad. Den har ända sedan köpet av "Rucklet" stuckit mig i ögonen, för betong är betong oavsett hur mycket färg man smetar på. Jag har hela tiden tänkt att den ska kläs in med trä, så nu ska jag ta ett snack med min oumbärlige, norskättade byggnadssnickare nästa gång jag ser honom!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla,jag har aldrig varit i närheten av den branchen..
    Våran trapp är också en gjuten historia, typiskt 50-tal, fult som bara den.

    SvaraRadera