fredag 26 februari 2010

Säkra vårtecken

I går började det att regna och det höll på nästan hela natten, snön sjönk ihop och började tina.
När jag vaknade idag sken solen och det var +5, jätte härligt.
Skatorna hade samlats i det höga trädet hos grannen. Tolv stycken räknade vi till, men de flesta hade flyttat på sig innan jag tog fotot.
Det är ett säkert vårtecken, de samlas där varje år i februari. Någon har kallat det "skatriksdag"

Jag hoppade i kläderna kvickt som bara den, jag ville ut i det fina vädret.



Det första som jag ser utanför vårt fönster emot gatan är dessa vintergäck, igår var det bara snö där.

I en annan hörna börjar snödropparna så smått att blomma.


Det var flera dagar sedan jag promenerade så det kändes härligt, men jag blev alldeles svettig idag.

Här syns det tydligt att snön har gett upp. Det var stora pölar lite överallt.
När jag traskat 1½ timme var det dags att gå hem och laga middag.



GRÖNSAKSOPPA stod på menyn idag.

Jag hade få tag på fin kalvrev som jag kokte sakta och länge, sanningen är den att det gjorde jag redan igår, för det tar sin tid


Men grönsakerna gjorde jag i ordning efter promenaden. Morötter, palsternacka, selleri, kålrot purjolök kokas i den fina kalvbuljongen. Pilla köttet och lägg i soppan.

Såhär blev den, och jättegott smakade soppan.

MANNAGRYNSPUDDING på Dinkelmannagryn fullkorn.

Vi älskar mannagryn i alla former. Idag kokte jag först 8dl mjölk och 1 tsk salt, vispade i 2 dl mannagryn och kokte 5 min.
När det svalnat lite blanda i 2 finrivna bittermandlar, 3 msk socker, 2 ägg+1äggula lätt uppvispade och ca 15-20 hackade mandlar.
Slå det i en smord form.

Grädda i 25-30 min i 225 grader.

Servera med en god sylt.



Nu skall jag ner till C och dricka kvällskaffe
Ha en skön fredagskväll






6 kommentarer:

  1. Oj, kan man hitta vårblomster där nere hos dig redan? Wow ... Här har det i och för sig duggregnat idag och snön faller i sjok från taket med hemska brak, som får mig att hoppa högt. Men än är det mängder snö som ska bort innan jag kan börja spana efter vårens första lökväxter på gården.

    Igår kokade jag en jättekastrull ärtsoppa med rimmad lägg. Vi åt så var var runda som kastrullen både A och jag. Det går inte en middag utan att jag skänker makterna en tacksam tanke för att jag har fått en dotter som i princip äter ALLT. Inget krångel med maten här inte :o)

    Hoppas din fredagkväll blir/blev riktigt skön!

    SvaraRadera
  2. Ja visst finns det hopp om våren! Underbart att se alla knoppar som visar sig när snön försvinner.

    SvaraRadera
  3. Visserligen väldigt blyga blomster, vi är nog lite tidigare här nere. Men än kan det bli bakslag.
    Ärt soppa är supergott, ja de flesta soppor gilla vi. Jojomen det blev en skön kväll

    SvaraRadera
  4. Hej Petra, ja man blir så glad när det spirar.
    Hoppas bara att det inte kommer mer snö nu.
    Hoppas du har en skön kväll.

    SvaraRadera
  5. Det kallar jag vår på kommande!! Inte i närheten här :-( Gillar inte mannagryn, men skulle kunna tänka mig att prova den där varianten!

    SvaraRadera
  6. Det är konstigt,det är så lite som behövs för att man ska få nya krafter,( några ynka vårblommor och lite sol)

    SvaraRadera