måndag 2 november 2009

Marmeladkok i höstrusket

Usch vilket väder, blåst och regn, då är det skönt man inte behöver gå ut.
Kastanjen släpper nog sina blad när som helst, i år har bladen suttit väldigt länge och den bar ovanligt många kastanjer.

Bollkrysset ovan satte jag i september förra året. Sedan vissnade den ner och stog kvar ute hela vintern. I våras när det var dags att plantera vårblommor upptäckte jag att det var liv i krysantemen, så den fick lite ny jord och näring. Idag den 2 november börjar den blomma, det tycker jag är otroligt.
Grannen ringde på och lämnade en påse Kvitten ( Cydonia oblonga) Det är ganska ovanligt med äkta kvitten finns oftas i gamla trädgårdar. Grannens kvittenträd har vuxit vid vår gräns i ca 35 år. Det var perfekt väder för marmeladkok idag, så det var bara att sätta igång.

Frukterna är stora och ganska svåra att skära igenom. Här är receptet till en jättegod marmelad:
1 kg kvitten skalas och delas i småbitar lägges i kastrull, pressa en stor citron över. Koka sakta och rör under tiden. När frukten är halvmjuk tillsätt ca 400 gram socker, koka ytterligare 15 min. Tillsätt 1 tsk Atomon.

Jag passade på att göra några burkar som är ämnade som små julgåvor eller värdinnegåvor.


Kvittengele är också väldigt gott.
Dela och skär frukterna i mindre bitar, med skal och kärnhus, ungefär 2 kg.
Koka dem i ca 1½ l vatten och saften av en stor citron.
Sila upp saft så det blir 1 liter.
Koka saften, blanda med Melatin för gele, koka 1 min, slå sedan i 750 gram socker koka 1 min .
Slå upp i småburkar.


Jag känner mig ganska nöjd med dagen. Nu skall jag ägna tid åt mitt barnbarn som har kommit för att fika med farmor och farfar.
God kväll.






2 kommentarer:

  1. Stort tack för kvittenrecept! Jag har några frukter som jag inte riktigt vetat vad jag ska göra med.

    Förresten, jag såg mörksuggan nu. Har också en. Visst är de helt underbara!!!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Ja mörksuggan är fin, hon sitter i köket på hyllan och vakar över oss. Visst är det kul med lite mystisk.

    SvaraRadera