torsdag 19 november 2009

Vackra portar och husdetaljer

När jag gick min långa rundtur i staden härom dagen och fotograferade "vackert och fult" var jag tvungen att fånga dessa vackra portar och husdetaljer på foto. Bilden ovan är bit av Tunnelns ingång, kunde tyvärr ej få med hela , hinder ivägen.
Den ingjutna tavlan här ovan porten är ett mästerverk i sig, jag har lite svårt att läsa den. Men jag tror den är från 1700-talet.


Maria med barnet finns på Kockska huset, vacker skulptur på vackert hus.

Pampig port i koppar, huset ligger på Adelgatan, " hoppas porten får sitta kvar, kopparpriset har sjunkit och den är inte så lätt ta med sig"



Ytterligare en väldekorerad ingång, jag är väldigt nyfiken på hur alla dessa trappuppgångar ser ut, kan tänka mig att dom är väldigt pampiga.



På Fersens väg hittade jag den här utsmyckade ingången, jag undrar hur lång tid det tog att göra dessa stenarbeten när det begavs sig.


Nyrenoverat hus med nyrenoverad port, ligger bakom Åhlens, där har det hänt mycket de sista 6 åren.

I Slottstaden finns det åtskilliga objekt, men jag nöjer mig de två här under.





Det var tur att jag hade bilder på lager, för på torsdagar veckohandlar jag och det är inte så spännande att blogga om.
Nu skall jag fixa middag, idag blir det kycklingfile med något gott till.
God kväll.





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar