tisdag 3 november 2009

Nostalgi och gamla minnen

Nere i vår källare står detta lilla anskrämliga skåp, ganska skavt och nött. Skåpet är tillverkat av min gammelmorfar Joel ca 1900 och är ett "pottskåp". När jag tittade närmare på baksidan av en låda, upptäckte jag att det stod "Pellerins Margarin", färgen hade inte täckt. Han har samlat ihop olika trälådor för att göra skåpet. Det var inte då som nu att sticka till IKEA så fort man behövde något.
Nu skall jag i alla fall skrapa och måla om skåpet, det fyller en funktion som pidestal och är bra till tidskrifter och andra småprylar.

Joel var som många andra i Bohuslän stenhuggare, men det hindrade inte honom att bygga sitt hus när familjen växte.
Det ligger direkt på berget, ingen jättestor trädgård här inte, på framsidan finns ett par meter bred gräsmatta och några buskar. Då 1900 var det naturligtvis utedass, så "pottskåpet" användes till nattkärlet, vem ville springa ut mitt i natten till "dasset"

Utöver jobb som stenhuggare hade han ett skomakeri i källaren. En mångkunnig herre minsann.
Här i Hunnebostrand har jag tillbringat många somrar när jag växte upp, jag älskar berg och salta bad.

Det här är Hunnebo klyfta, det är en fantastisk upplevelse att följa den smala stigen nerifrån och upp på berget.

På flera ställen sitter det kilade stenar, jag skyndar alltid fort igenom, man vet aldrig.......

Till slut kommer man upp ur klyftan till utsikten och det är underbart vackert.

Hamnen i Hunnebostrand, en lite mulen dag.

Utsikt uppe ifrån en bergknalle.


Hunnebostrand när solen håller på att gå ner. Lejonberget i bakgrunden.
Det är härligt att drömma sig tillbaka till underbara platser nu när höstmörkret sluter sig omkring oss.
Så är dagen slut, så får vi se vad morgondagen bjuder på.
God natt.




Bilderna är klickbara






2 kommentarer:

  1. Ja man blir nostalgisk och länktar tillbaka till gamla barndomen.
    Janne

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga naturbilder!
    Hösten är också skön - men idag
    var det KALLT!
    Bodil

    SvaraRadera