tisdag 17 november 2009

Vackert och fult

Tog "kompisen" kameran och började en promenad som skulle bli 8 km lång.

Mitt första objekt tillhör de fula, hur kul är det att se detta anskrämliga bygge ifrån sitt vardagsrum. Det är till och med någon som klottrat ordet ful, ful på det.


Vid Drottningtorget ligger det här vackra huset, med koppartak och vackra fönster.



Inte vet jag vad det här skall föreställa, men det tillhör definitivt inte mina favoriter. Platsen är Mellanheden. Smaken är olika.


Återigen ett vackert hus, det är sällan man lyfter blicken uppåt. Det finns mycket fina detaljer på de gamla husen
Även detta ligger vid Drottningtorget.


Hemskt, det blir ju inte bättre av att klottrats ner. Jag förstår att det behövs sådana här centraler, men kunde man inte lägga dem lite mer diskret?

Charmigt och vackert, underbara lampor. När jag växte upp hade vi gaslampor på vår gata, som ni förstår var det ganska längesedan.


Det här tycker jag är hemskt, (förlåt), men jag har svårt för skrikiga färger, speciellt när det är så avikande de närliggande husen som är sekelskifteshus.

Dom som bor här har utsikt över kanalen, gamla begravningsplatsen, vårt vackra bibliotek och falafelståndet ovan.


Det här tillhör inte heller mina favoriter, tro nu inte att jag är bakåtsträvare, men idag var jag på lite upproriskt humör och då blev det där efter.


Jag tänker på dem som har byggt de här fina och höga husen, med den tidens utrustning, så duktiga yrkesmän.
Även det här huset ligger vid Drottningtorget.


Till slut två bilder där gammalt möter nytt, här ovan S:t Petri kyrka och Petri-garaget.
Köpcentret Caroli och de gamla fina korsvirkes husen.
Man vänjer sig så småningom.
Nu ska jag inte gnälla mer, men det var roligt att sätta ihop den här sidan.
I dag är det kör, så nu blir det inte mer.
God kväll










2 kommentarer:

  1. Hej
    Kul att se drottningtorget där jag är uppväxt. Mitt emot byggnaden på första bilden har jag bott=)

    SvaraRadera
  2. Hej jag är själv uppvuxen på Öster, men det är många år sedan

    SvaraRadera