fredag 13 november 2009

Höstmarknad och lite nostalgi

Mitt stora intresse för bakning har jag min mormor att tacka för. Jag var ofta där och "hjälpte" till när jag var liten. Då fanns inga köksmaskiner som nu, utan det var handkraft som gällde.
Det låg deg på jäsning jämt hemma hos henne. När baket var färdigt skulle det avsmakas och kaffe skulle kokas.

Just det, kokas, det dröjde länge innan hon började brygga sitt kaffe.

Mala kaffebönorna det var roligt och det luktade så gott.
Vilken skillnad mot dagens kaffemaskiner.

Brödkavelen i porslin är gammal, den användes när hon bakade mör-och smördegar, det är väldigt lätt att kavla ut degen med den.
Ja det var lite nostalgi, nu är det hög tid att baka.
Det som jag bakar idag skall säljas i morgon på den årliga Höstmarknaden i föramlingshuset.
Först färdiga blev Siktekakorna, kryddade med anis fänkål och kummin.


Årets första Vörtlimpor.


Två jättebröd, med farin och russin bl.a.


Till sist Dinkelbullar med morötter

Nu är allt paketerat och fått etiketter. Klart!
Klockan börjar bli mycket, så det blir inget mer idag.
God kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar