tisdag 10 november 2009

Tisdag, fiskdag.

I dag skall det bli fisk till middag. Helst vill jag ha färsk fisk, så vi tog bilen och åkte till fiskehoddorna nere vid museet.

Trots det tråkiga vädret var det ganska mycket folk där.


Det fanns gott om olika fisksorter, skaldjur, såser mm.

Den blå Hoddans fisk stack ut lite, jag gick fram med min kamera och frågade ifall jag fick ta några bilder.


"Jovisst det går bra", och där stog jag och beundrade honom när han fileade flera stora laxar och glömde helt bort att ta bilder.

I hans disk låg denna praktfulla Uer eller Kungsfisk som den kallas här i Sverige, den skall vara väldigt god att koka, tex i fisksoppa. Men det var inte det vi skulle ha idag utan torsk och det fanns det fin.
Nu började det att regna igen, så in i bilen och hem till den "goa stugevärmen".
Efter en fisk middag vill alltid mannen min ha en efterrätt, och det fick han.
"Fusk ostkaka", vi kallar den så för att den är gjord på keso, annars brukar jag göra riktig småländsk när den skall serveras på kalas.


FUSK-OSTKAKA:
500 g Keso
½ dl socker
½ dl vetemjöl
50 g finhackade mandlar
2½ dl grädde
2 ägg
Allt röres ihop, slå i en smord form, grädda i 200-225 grader ca 45 min. Servera med god sylt.
Det var allt för idag
God kväll






1 kommentar: