torsdag 5 november 2009

Bohusminnen

I Hunnebostrand är stenhuggeriet ett minne blott. De sista åren var det portugiser som knackade sten.
Det här är stenhuggare-museet .
Här kan man se vilket hårt arbete det var, många blev sjuka på grund av stenlunga, dåliga ryggar, kylan och blåsten var också ett gissel.
Jag har sett fina skulpturer som är gjorda av mina släktingar. Mest knackades det gatsten och kantsten.
På kyrkogårdana häromkring syns det att vi är i "stenriket", det finns många väldigt vackra gravstenar.

För att komma till Skaftö åker man färja.

Det här Grundsund, en idyllisk ort.
Härifrån har jag ett hemskt minne. Jag bodde hos mormor och morfar i Rågårdsvik, men där fanns ingen frisör, så mormor åkte in till Grundsund för att jag skulle bli klippt lite i topparna.
Jag blev lämnad hos frisören emedan mormor skulle handla, när hon kom tillbaka fick hon en chock, allt mitt långa hår var borta.
Rågårdsvik ett litet samhälle där tiden nästan stått still. Det är förresten här som filmen Saltön är inspelad, ja även i Grundsund
Den lilla stugan är "Lenas Stuga" uppförd på 1700-talet. Lena föddes 1862. Hon arbetade med sillinläggningar vid Orust konservfabrik i Dragsmark. Dessutom stickade hon strumpor och vantar för att få ihop till livets nödtorft.
Efter föräldrarnas bortgång levde hon ensam i stugan.
Lena avled 1930.







1 kommentar:

  1. Kul att du hittade in till mig =0)
    Vilka härliga bilder du visar.... härliga sommarminnen, mysigt så här i höstrusket.
    Må så gott!
    Kram Linda

    SvaraRadera