måndag 9 november 2009

Pelargoner till vinterförvaring

Idag var det dags att ta itu med pelargonerna som skall förvaras till nästa år. De var ingen vacker syn, och jag var nära att slänga allihopa. Men det är faktiskt en utmaning att se hur många som klarar sig. Den här tufsiga ovan är en helt vanlig sort, jag brukar inte ha röda utan håller mig till vita och rosa. Det var min man som ville ha några röda. För några veckor sedan tog jag sticklingar av min stora rosa pelargon 16 st, och när jag vände upp och ner på krukorna idag då såg jag att 15 st rotat sig.

Så fin blev den efter ansning. Jag skall plocka bort alla knopparna också. Sedan lyfter jag upp blomman med jordklumpen och sätter i en trådback med tidning i botten, upp på vinden där den får stå till februari månad. Då klipper jag ner den och planterar den i större kruka. Det brukar bli bra.


Bladen har blivit mörkröda på den här, antagligen är det frostens skull, tror jag.
Jag hade ett par stora krukor på altangolvet, mycket tunga. Naturligtvis skulle jag inte be om hjälp utan tog tag i den största, lyfte, och då bara brakade det till i ryggen min. Jag kunde knappast resa mig. Det här har hänt förr, och jag lär mig aldrig.
Skulle gå på gympa ikväll med en vän, men det är inte att tänka på.
Det är de sista tomaterna, dom har hängt ute och "mognat". Det blir Chili con carne idag så de små röda tomaterna åker i grytan, resten på komposten.

Det är lika bra att göra mycket på en gång.
4 stora lökar tärnas och fräses i rapsolja, tag upp och lägg till sidan
4 paprikor tärnas och fräses, lägg till sidan
600 g oxfärs fräses sakta, salta och peppra

blanda löken och paprikan med färsen, lägg i 2 buljongtärningar, 3 msk äkta soja, 2 burkar krossade tomater, (plus mina egna), 2 smulade lagerblad, 1 tsk kummin som mortlats med 2 tsk oregano, 2-3 tsk chilipulver.


Låt det puttra en stund, häll i 2 burkar kokta avrunna stora vita bönor och värm.
Jag brukar själv koka bönorna, men idag fick det bli färdigkokta.
Gott blev det i allafall, med goda baguetter och sallad till.
God kväll







1 kommentar:

  1. Om man jagar skott, så kan man få ryggskott.
    Hoppas att inte alla skotten kommer tillbaka på våren.
    Brossan.

    SvaraRadera