fredag 30 oktober 2009

Växbo lin

Häromdagen när jag gick omkring bland jultygerna på IKEA, kom jag på att jag hade köpt en röd och naturfärgad linneduk när vi var på Växbo lin i Hälsingland. Den är 250x160, ofållad, säkert därför jag glömt bort den. Att fålla dukar tycker jag inte om. Jag får väl ta mig i kragen och sätta igång, jag har några veckor på mig till jul.

Den här blå var färdig att lägga på bordet, så den var inte "glömd"

Tyget till kuddarna är halv-linne, ett härligt tyg.


Det här är Växbo, det ligger jättevackert där i skogen. I de gamla husen säljs det fina konsthantverk. Det finns också en restaurang där. Linneväveriet ligger en bit ifrån, i moderna lokaler. Där finns också försäljningen av linne. Det var inte lätt att välja vad man ville ha. Allt var så fint.

En bit bort i skogen står alla de gamla linberedningshusen kvar, äldre kvinnor och män arbetar där med linet på gammalt vis för turisternas skull.


Vattenkvarnen.

Här ser man dom mycket gamla husen.
Hälsingland har väldigt fina gårdar, dom är stora och mycket välbehållna.

Det var en liten utsvävning på grund av den ofållade julduken.
Nu väntar kvällskaffet, god kväll.







1 kommentar:

  1. Återigen jättefina bilder, speciellt de röda husen vid sjön!
    Bodil

    SvaraRadera