onsdag 31 mars 2010

Bakning med Julia

Idag var det fullt upp, först hämtade vi upp Julia för hon ville följa med oss och storhandla. Lillebror blev upp hämtad på hemvägen, han var inte riktigt frisk men ville också komma hem till farmor och farfar.
Sonens vovve Emma ville också komma hem till oss. Husse och matte var på varsitt håll och ingen av dem kunde ha henne med.
C fick ta hand om sjuklingen så att Julia och jag kunde baka lite bröd.

Först bakade vi två Ängsbröd,


ett helt vanligt vitt bröd, kryddat med lavendel, kamomill, solroskärnor, pumpakärnor, oskalat sesamfrö, krossat linfrö, torkad röd paprika. Allt låg i en påse som jag hittade bland bakgrejorna i min butik.

Ingredienser: 50 gr jäst, 5 dl vatten, 50 gr margarin, 2 tsk salt, 5-6 dl rågsikt, ca 10 dl vetemjölspecial och innehållet i Ängsbrödspåsen. Jäs 40 min i bunken och 40 min på plåt, grädda bröden 20 min i 225-250 gr.

Nästa omgång blev rustika smörgåsbullar.
Ingredienser: 50gr jäst, 5 dl lättmjölk, ½ dl olja, 1 tsk salt, 1 dl Fibrex, 1 dl grahamsmjöl,
2 dl keso, tranbär efter smak, Vetemjöl special fullkorn till degen är slät och fin, lite klibbig.
Jäs 30-40 min i bunken,


arbeta degen lätt och rulla ut den





Skär ut ca 30 bitar och rulla till bullar,jäs på plåt 30 min och grädda i 225 grader

Här är det färdiga resultatet, Max och Julia har provsmakat dem de blev godkända.


Emellan jäsningen studerade vi allsköns lektyr, efter det var jag överhopad med önskemål som det är meningen jag skall göra: en tröja i norsk stil med renar på, ja ja den gör man ju i en handvändning.
En sådan där stor stickad sjal farmor skulle jag gärna vilja ha, du farmor kan du sticka raggsockar det skulle vara så skönt att springa runt i.
Kan du lära mig att sticka en tröja i sådan där mysigt creme färgat garn. Puh .. jag blev med ens dödstrött.
Men jag har lovat norsktröjan, den behöver ju inte vara färdig förrän till hösten.

Sista omgången bak blev Julias älsklingsbullar, vetebullar med hasselnötter och russin, de tog slut häromdagen så dem måste vi baka.

Lillebror får bara titta på idag, det kliar i fingrarna på honom, han älskar att baka men det är inte lämpligt när man är smådålig.

Däremot bjöds de färdiga bullarna till fikan efter baket och det uppskattades.



Julia har tagit en del av fotona idag, hon är duktig på det. Vi har haft en jobbig och trevlig dag, nu skall det bli skönt att gå och knyta sig.
God natt








2 kommentarer:

  1. Om utifall att du bodde liiite lägligare till är jag rädd att jag skulle ta för vana att slinka in hos er lite titt som tätt ... Jag blir lyrisk varje gång jag ser dina färdiga bageriprodukter! *suckar*

    Inser själv att frysen är tom. Även jag måste baka idag, men lika vackert som hos dig blir det knappast.

    Ha nu en riktigt härlig påsk med ungarna!

    SvaraRadera
  2. Jag anmäler mig med största nöje till din veckolånga bakningskurs senare i höst. Informera om tid och kostnad, tack! :-) Ha en bra påsk!

    SvaraRadera