lördag 20 mars 2010

Visset väder hela dagen

Regnet ville aldrig sluta idag. Ibland är det så skönt för då läser jag eller som idag lyssnade på musik samtidigt som jag handarbetade.
Katten tyckte nog också det var härligt, han fick ju vara inne hos mig, men lite jobbigt att ha honom i knät samtidigt som jag virkade.
Egentligen skulle jag måla elementet i badrummet det är tvättat och klart, men jag hade ingen lust idag.
Eftersom det var så ruggigt ute tycker jag att maten i dag var lämplig.
Ugnsstekta revben:
Tryck ner katrinplommon i revbenen, salt, grovmalen svartpeppar och ingefära gnides på köttet, in i ugnen 30-40 min i 200-225 grader.

Tag ut formen och lägg i 2 lökar i klyftor, 3 morötter, 3-4 små äpplen i klyftor.


Fortsätt stekningen till köttet är färdigt. Vi hade pressad potatis till det var gott.
Dessert: Äpple med toscatäcke.


Skala fasta äpple, ge dem ett uppkok i lite vatten endast någon minut. Sila av dem noga.
Lägg äpplena i en lättsmord form.

Gör en Toscasmet, 50 g smör, 1 msk sirap, 1 dl strösocker, 1 msk vetemjöl och 1 msk grädde blanda allt i en kastrull och sjud till allt blandat sig, får inte koka. Häll i mandelspån eller nötter.

Bred smeten över äpplena och sätt in formen i ugnen 15 min i 200 grader

Idag serverade jag vispad grädde blandad med turkisk yoghurt och vanilla.
Nu väntar C på mig, vi ska se Körslaget på tv i kväll, det kan bli bra hoppas jag.
Ha en trevlig kväll






4 kommentarer:

  1. Vad gjorde jag hit och läsa med min bakelseabstinens? Ser så smarrigt ut! Vi har haft strålande sol hela dagen :-) Kom hit!

    SvaraRadera
  2. Så kul för er,det är er väl unnat.

    SvaraRadera
  3. Jämrans ändå! Nu blir jag mer eller mindre tvungen att joxa äppelmojs imorgon. Det är snudd på att jag börjar hålla med Fru Venus om att din blogg är livsfarlig att besöka ;o)

    Hoppas Körslaget var bra. Själv fastnade jag vid Millennium i SVT1. Fast böckerna är bättre, märker jag.

    Go'natt och over and out from Finland :o)

    SvaraRadera
  4. Körslaget var så där, men första programmet brukar mest vara presentation.
    Jag missade Millennium,tyvärr,får se om det går i repris.
    Har läst böckerna, det är nog svårt att slå dem.

    SvaraRadera