torsdag 25 mars 2010

Till Smén i Anderslöv

Efter två bloggfria dagar känns det skönt att kunna leverera några bilder från en liten utflykt som C och jag gjorde idag.
Det var varmt och skönt ute, 15+ grader.

Här passerar vi den lilla byn Arrie som ligger en liten bit utanför Malmö.


Målet idag är Anderslöv, vi hade två ärende dit, skulle köpa nya sitsar till våra köksstolar hos Thysells möbelaffär och lämna tillbaka en grej som C lånat av en kompis. Det visade sig att sitsarna fanns ej längre, så vi får väl köpa nya köksstolar istället.

Kompisen bor och verkar här, en typisk skånsk bygata med sköna små gatuhus.


Här är smedjan där Smén håller till, en superduktig kille med skön humor som han överför till sina smidesfigurer.

Nu får bilderna tala,

Här i utställningen fann det så många fina saker,




Den här coola tuppen skulle jag gärna sätta fram nu i påsk,

Vildsvinet många bönders plågoande, men i den här formen är det inga problem att hysa dem.


Han hade gjort många roliga smidda älgar i olika situationer, de är mycket populära.

Den här är festlig, "Älgarna löper",


De här träden är så fina, vi har ett liknande men utan belysning, gillar dem skarpt.


Smén har haft utställning på Liljevalcs i Stockholm nyligen, alla alster har blivit sålda, det är inte illa.
Så skulle C och jag åka vidare,
Det blev inte så långt, bara några hundra meter så låg Gästgiveriet där framför oss. Vi kollade vad som bjöds till lunch.

Skånsk kalops. Vi bänkade oss och åt där, det var gott. Sedan bjöds gott kaffe efter maten.
Så var det dags att åka hem igen,

Jag hade lovat Julia att ta en långpromenad med henne och trasselsudden hon passar.
Vi gick i nästan 1½ timme så det kändes i benen när jag kom hem.


Nu är det kväll som vanligt, jag blir aldrig färdig med bloggandet i normaltid.
God kväll













8 kommentarer:

  1. Så fina bilder som vanligt! :o) En sån där ljusstake som fanns på din första smidesbild, en sån skulle jag inte tacka nej till. Ja, inte till cykelbudsälgen heller för den delen.

    Här bara virkas och virkas det. Jag har just idag satt igång med en pläd (eller, tja, kanske snarare bred sjal) och har påbörjat en väska (för mina virkningar).

    SvaraRadera
  2. Tack, jag gillar också ljusstakarna.
    Här har det inte varken virkats eller något annat heller på ett tag, bara övat sånger som ska sjungas på söndag.

    SvaraRadera
  3. Hej coola älgar. De alla skulle man vilja ha.

    SvaraRadera
  4. Härligt fina Skånebilder som vanligt från dig. Härliga smidesfigurer också. Gillade tuppen ;)

    SvaraRadera
  5. Välkommen till mig Skånegrabben, visst är älgarna häftiga. Smedjan är värd ett besök.

    SvaraRadera
  6. Annamon, tuppen var också en av mina favoriter, men där finns så mycket andra bruksting som också är fina. Synd du bor så långt ifrån

    SvaraRadera
  7. Duktig smed!!
    Jätte häftiga älgar.
    Kram och ha en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  8. Javisst Lena, och humor har han.

    SvaraRadera