onsdag 3 mars 2010

Man kan inte lyckas alltid

När jag läste i Stjärnkrafts blogg om hennes pelargoner, kom jag att tänka på mina egna stackare som stod på vinden. Det är hög tid att plocka ner dem, så jag bad C att gå upp och hämta dem. Vi har alltid förvarat dem däruppe, det ända stället som har rätt temp och mörker.
När jag såg den första anade jag att det inte stod rätt till.

Det visade sig att jag inte klarat en enda av mina fina pelargoner i år. Tur att jag tog lite toppskott i höstas.


De har i alla fall börjat att sätta fart. Ovan en som skall bli rosa blommor på.


På den här ynkliga skall det bli röda blommor.


Här syns båda som nu är döda.
Det blir komposten nästa för alla .


Det var kanon väder idag, vi bestämde oss för en tur till IKEA för att inhandla gardinstänger och lite annat smått plock.


Allt var så vårfint nu därute, massor med nya tyger och gardiner.
En liten stund gick vi runt, sen skulle vi vidare till gårdsbutiken och handla lite annat.


Här handlar vi våra ägg, honung, rapsolja och fina Gessiepotatis.

Våren känns i luften det luktar härligt, all snö är nästan borta och man ser de plöjda lerfårorna som potatisen skall sättas i.

Gröna åkrar med höstsådd, annat var det för en vecka sedan snö och åter snö.


Med den här bilden tackar jag er för idag och för att ni orkar läsa min blogg.
Jag önskar annamon välkommen som följare, det är roligt att någon vill följa mig.



God kväll





14 kommentarer:

  1. Aj, vad synd med pelargonerna. Jag har också haft lite otur i år. Tror de var för blöta när jag tog in dem i boden för vinterförvaring, det blev gråmögel på dem. Klippte av alla blad och sprutade med atamon när jag såg det i december så jag tror jag fick bukt på det. Men de ser inte så pigga ut nu... Hoppas bara att mina fuchsia har klarat sig.

    SvaraRadera
  2. Vad grönt det hunnit bli hos er :-) Vilket IKEA var du på? Så lite folk...

    SvaraRadera
  3. Så lite snö!!!
    Vi har MYCKET kvar här uppe. Hos dig är det ju rena våren.

    SvaraRadera
  4. Men så trist att du också drabbat av manfall i pelargonbeståndet :o( Fast du har ju dina sticklingar du.

    Det är inte utan att man blir lite putt när man ser hur lite (läs: ingen) snö ni har där nere! Här kommer det bara mer och mer, och jag har redan varit ut och skottat TRE gånger idag.

    Men nu tar jag kväll. Det lär väl vräka ner hela natten, så jag vet vad som väntar imorgon bitti.

    SvaraRadera
  5. Jag längtar till våren när jag tittar på dina bilder. Fantastiskt härligt med en riktigt skånsk pilallé, tycker jag som är en äkta halvskåning.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas du har haft bättre tur än jag Petra, mina pelargoner var flera år gamla. Jag vet inte vad som gått snett.
    Fuchsia har jag bara klarat en gång.
    Håller tummen för din Fuchsia

    SvaraRadera
  7. Ja är det inte härligt Fru Venus, jag är så glad att snön är borta.
    Alla människor på IKEA satt i restaurangen och åt: Köttbullar med potatismos och lingon pris: 16 kronor.

    SvaraRadera
  8. Jag såg på TV att det skulle komma mer snö hos er, stackare.
    Det har väl gått troll i våra pelagoner i år, det är bara att börja om från början.
    N ha det bra, hoppas du snart får ställa undan snöskyfflen

    SvaraRadera
  9. Hej Lena, det brukar vara lite mera snö hos er där uppe i Göingeskogarna,
    Man vågar inte hoppas för mycket, ännu kan det bli bakslag
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  10. Vi såg idag att de flesta pilarna nu var klippta,
    Jag hoppas att du snart också får vår "annamon"
    God kväll

    SvaraRadera
  11. Jag är väldigt avundsjuk på att ni är nästan snöfria! Här hos oss på Bohuskusten är det snö i drivor ännu.
    Pelargonerna ger hopp om en vår och sommar. Härligt :))

    SvaraRadera
  12. Fick precis meddelande om att genrepet i kväll är inställt!

    SvaraRadera
  13. Jag har pratat med min släkting i Hunnebostrand, han sa att det är ovanligt mycket snö där med.
    Ja det är kul när man kan börja pyssla med det som skall ut i trädggården.

    SvaraRadera
  14. Oh vad synd, men tack Petra att du meddelade mig.
    Ja, Ja det är inget att göra åt det.
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera