tisdag 30 mars 2010

Granen ett minne blott

Nu närmar sig påsken med stormsteg. Jag började plocka fram lite påskpynt och påskris i förmiddags. På långfredagen kommer alla hem till oss, så lite städning i huset är jag tvungen att åstadkomma usch......., fast det är skönt när det är gjort.
Påskliljorna lyser upp fint, de är så billiga att köpa så man kan fylla många vasar med dem.

Jag är ingen älskare av påskpynt så vi har minimalt av den varan. Det var skillnad när barnen bodde hemma, då pysslade vi precis som till jul.

Det obligatoriska riset, ett måste tycker C, så de så!!!! Okej är det inte för mycket krims krams i riset så kan jag uppskatta det.


Här står vår gran och vet ej att den snart skall jämnas med marken.
Arboristen ringde och sa att han var på väg,

Det var spännande att se hur skickligt han jobbade.


Granen var 17 m hög, 3 m högre än vår flaggstång. Nu har han kommit en bra bit, jag trodde vi skulle få mycket fördärvat, men icke en planta eller någat annat blev kvaddat.


Grenarna som faller är jättetunga, det ser så litet ut på bild.


Toppen lyckades jag ta precis, bara den var som en stor julgran.


Nu åker stambitarna en och en, landade perfekt bakom vårt vindskydd. Det blir mycket att såga och hugga för C. Bra att elda med i den öppna spisen till vintern.

Nästan nere, mycket bra jobbat, tur vi inte gav oss på det här själva.


Det är jobb nog att dela och köra bort alla grenar.

En välbehövlig fika efteråt ute på altanen. Nu tog mina sista bullar slut.
Dags för en bakdag igen, men inte idag.



Ha det bra i stugorna
Monkan








6 kommentarer:

  1. Tänk, jag visste inte att det gick till riktigt sådär! Och vad ved ni har hemma nu :-) Jag är dålig på att påskpynta, men helst vill jag fylla huset med blommor, men det är så dyrt här...

    SvaraRadera
  2. Dom är så attans skickliga dom där arboristerna. Kul att se dom arbeta. Jag är inte heller för nått påskpynt precis. Blir EN kyckling=)
    Ha det gott och en riktigt GLAD PÅSK!!

    SvaraRadera
  3. Ja fru Venus, massor av ved, men det är bra.
    Jo blommor är inte billiga här iheller, det är bara påskliljor som är det.

    SvaraRadera
  4. Tack Lena, ja det var jätteroligt att titta när arboristen höll på. 93 foton tog jag på honom.
    Glad Påsk

    SvaraRadera
  5. Jag kan mycket väl förstå att ni har lite ris att ta hand om. Min granne naggade lite på mina två jättegranar (även de 50+ till åldern) för ett drygt år sedan. Bara några grenar togs bort, men uj-uj-uj vilka mängder att ta vara på. De nedersta grenarna var över 3 meter långa nämligen.

    Här hos oss påskpyntas det väldigt sparsamt. Jag har en fin, tovad häxa som vi brukar hänga upp, men mycket mer än så blir det inte. Lilla A är allergisk både mot hassel och björk, så något ris tar jag inte in.

    SvaraRadera
  6. Stackars A, jag är själv allergisk, men jag har inte riset i vatten så det slår inte ut, då klarar jag det.

    SvaraRadera