tisdag 31 augusti 2010

Nu nalkas HÖSTEN,

Hög fin luft, lite kyligt, man anar den nalkande hösten. Som vanligt blev det en cykeltur och som vanligt i så här fint väder blev det strandrundan. Lite tjatigt kanske, men det finns inte så mycket att välja på om man vill undvika trafiken.

Vackra moln på en härligt blå himmel.

Fisketurbåten Pelle på väg ut med många som hoppas komma hem med lyckad fångst.

Mot danska sidan, ingen båttrafik så det stör precis :)


Kristallklart vatten, men hu så kallt.


En ensam seglare på väg in i Lagunen en av alla småbåtshamnar som finns i Malmö


Har förflyttat mig till Ribban, vår långa badstrand. Tomt, endast fåglar som solar.


Såhär brukar det inte se ut i augusti månad, många brukar bada långt in i september, men vi har ovanligt kallt i år.
Det är också ovanligt mycket tång som spolats in mot stranden.
Cykelturen var härlig i alla fall. Nu önskar jag en god natt.

14 kommentarer:

  1. Godmorgon!

    Det är intressant hur bra det syns på färgtemperaturen i dina bilder att den riktiga temperaturen gått ner, så nog är hösten här alltid. Och jag har klarat ännu en sommar utan att ta ett dopp en endaste gång! ;o)

    Igår sådde jag förresten fröna jag fått av dig. Jag har gjort en "barnkammare" åt dem med odlingslådor i miniatyr, som jag åstadkom genom att skära bort botten på sådana där platta, fyrkantiga plastaskar som djupfrysta kräftor ligger i. Sedan har jag tryckt ner "kragarna" i jorden och sått innanför kanterna och noga märkt upp vad som är sått i vilken ruta. Det ska bli spännande att se om det kommer att gro bra i vår!

    Det är faktiskt riktigt skönt att det har blivit höst nu. Den här sommaren har slitit mer på mig än de föregående med "Rucklet"; ett tydligt tecken på att man inte blir yngre. Nu återstår egentligen bara att sätta vitlöken, så är den här odlingssäsongen till ända. Och den ska inte i jord förrän om kanske sisådär en månad.

    Ha en fin första septemberdag och hälsa till "guben"!

    SvaraRadera
  2. När man följer väderrapporterna på tv kan man tro att det regnar mest hela tiden i Skåne. Ser man dina underbara bilder kan man tro att solen skiner för jämnan. Vad ska man tro?!

    SvaraRadera
  3. Hei!
    Så flotte bilder du har tatt. Vakker strand og stemning:)

    Ha en fin dag:)

    Berit.

    SvaraRadera
  4. God morgon N, ja man ser tydligt att det är svalt, färgerna blir helt annorlunda på bilderna när det är så här hög luft.
    Jag har också sått:) mina frön.
    Du är inte ensam om att inte ha tagit ett dopp, här är en till. Idag har vi en lika fin solig dag, ska ut och fika med kompis.
    Snart skall jag börja putsa alla mina fönster, och göra fint inne, det ska bli kul nu efter alla dagar som vi tillbringat ute i det fria.
    Jag hälsar C, han håller på med sin bokföring...jättekul. Det skötte jag förrut men är glad att slippa
    Vi hörs och syns

    SvaraRadera
  5. Hej Cici, väderleksrapporterna stämmer aldrig har vi märkt, vi tittar på den Danska rapporten, den är mer tillförlitlig.
    Men bilderna ljuger inte, så här fint väder har vi även idag.
    Ha det bra Cici

    SvaraRadera
  6. Tack Berit,havet är nästan alltid fint att fotografera, det byter skepnad efter väder och vind. Igår var det otroligt klart och fint vid kusten.
    Må så gott, vi ses.

    SvaraRadera
  7. Fina bilder! Du gör verkligen god reklam för Malmö!
    Ha en skön kväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Tack Monica, jag gör så gott jag kan :)
    Detsamma en skön kväll önskar jag dig.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  9. Jag börjar med att berömma ditt förra inlägg.
    Jättefint. Vi har ofta pratat om att vara i Skåne några veckor på sommaren. Vi hade bostad i år, men vi kom ju inte hemifrån för herrns strålning varje dag. Kan nämna att han mår bra och går nu och väntar på ny provtagning. Jag har skrivit upp lite av dina utflykter - får se om vi hittar vägarna. För det kommer en ny sommar.
    Inte blir det tjatigt med dina cykelturer, det är ju nya motiv varje gång. Tänk vad blått - både himmel och hav - är vackert och vad det gör sig bra på foto.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Tack snälla du, jag blir så glad åt din vänliga kommentar. Så skönt att mannen din mår bra. Vi får väl hoppas det blir en fin sommar nästa år så ni kan semestra här i Skåne.
    Ha en skön kväll,
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  11. God morgon.. ja Augusti blev vi snuvade på! hoppas som jag sagt innan på en bra månad nu... en vacker och lång höst!
    vilka vackra bilder ( somvanligt då)
    Linolje färgen är ljus engelsk röd som jag köper här
    http://www.ottossonfarg.com/

    SvaraRadera
  12. Hej Susanne, tack snälla för din kommentar.

    Engelskt rött är så vackert till de gamla husen ni har uppåt.
    Vi hoppas att det blir en fin september,så vi kan vara ute i vår fina natur lite till.

    SvaraRadera
  13. Jättefina bilder :-) men jag håller fast i sommaren i några veckor till, dagarna är solvarma ännu och jag simmar ;-)

    SvaraRadera
  14. Tack, vi försöker också ta vara på de soliga stunderna så länge det går. Men simmar gör jag icke :)

    SvaraRadera