onsdag 18 augusti 2010

Fröpost, långväga ifrån

Från Åland kom idag brev med frö till fina blå vallmon, men det måste ha varit gungit på Ålandshav för bilden ville inte lägga sig rätt. Nåväl nu ska jag vårda de här väl så det blir fina blommor utav dem. Tack snälla Stjärnkraft.
Efter flera dagars regn från och till ville C ut och kolla i svampskogen. Lite tidigt var det, men de gula är på gång. Det var första dagen som jackan behövdes, det kändes konstigt nu när man gått i bara t-shirt så länge.

Fast det kommit så mycket regn var det fortfarande lite för torrt i markerna. Vi fick plockat till ett par mackor i alla fall.


Ljungen är så vacker nu när den blommar.


Siktet är inställt på det lilla museets möblemang på gaveln, rätt så skönt att sitta där och fika efter en lång promenad i skogen

Oj då, hann inte ta bilden förrän kakan nästan var uppäten. Klockan är tidig kväll, så vi var tvungna att köra hemåt.
Om ett par dagar kan det vara lagom att prova svamplyckan igen.
God kväll!

10 kommentarer:

  1. Hmmm, är det månne Johanna- muséet! Ja, ja, man ska ju inte avslöja sina svampställen...
    Men det måste väl vara odlad ljung du visar, för här blommar inte ljungen riktigt än!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hej Monica, nej det är inte Johannamuseet, det är Lilla Rödde muséet, det är så många som vet om att det finns svamp däromkring så det har ingen betydelse.
    Ljungen blommar för fullt där, den är vild, visst är den vacker.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  3. Ja, Ljung är vackert och så mycket på en och samma plats. Här i värmland är det jättemycket svamp så vi har nog haft mycket mera regn än ni haft. För mig som är "skogstokig" är det bra för då blir det jackpott varje gång man går ut...
    Ha det gött!

    SvaraRadera
  4. Så vackert med den blommande ljungen *suckar av lycka* Den godaste honung jag någonsin ätit är f.ö. ljunghonung. Den smakar liksom lite rökigt eller hur jag nu ska säga. Annorlunda men jättegott.

    Fröna har kommit till ett bra hem, det vet jag, och det ska bli roligt att se hur mycket av det lilla som kommer att gro. Gror det dåligt beror det inte på trädgårdsmästaren utan på att leverantören misskött sig ;o)

    SvaraRadera
  5. Så härligt med en skogspromenad! Det har blivit lite av den varan på sistone för mig, men snart går det nog bra igen. Det ser mysigt ut med fikat vid museet, men jag blev så distraherad av att försöka lista ut vad för slags kaka du stoppat i dig. Är det en maräng?

    SvaraRadera
  6. Hej Tant Björn, Jag är så avis på dig som har riktiga svampskogar att traska i, jag vet för jag har varit där du bor.
    Härnere slåss halva Malmö om den stackars svampen som växer i våra småskogar.
    Ljung däremot finns det gott om.

    SvaraRadera
  7. Hej N, jag blev så irriterad igår när jag skulle lägga in bilderna, just bilden på posten ville absolut inte lägga sig rätt. Sorry.
    Kan jag så köper jag ljunghonung, den godaste av alla. Tyvärr är det ont om den. Det beror på att det är ont om biodlare som tar fram just den honungen. Vi brukar köpa honung direkt av biodlare på landet om vi kan.
    Spännande med fröna, vi håller tummarna för varandra.

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, vi är lite "skogsnördar",vi bor nog på fel plats, jag skulle i varje hellre vilja bo på landet, men nu är det som det är :)
    Ja du Cici, idag föll vi för frestelsen, köpte varsin fransk maräng till kaffet vi hade med oss. Ja jag vet farligt sött, men så gott.
    Förstår att du inte hinner med promenader med så många telningar som du fått.

    SvaraRadera
  9. Ang. gravblommorna. visst, amn slutar aldrig att förvånas. Vilka människor det finns.
    Ja, fast det har regnat nu här också, är det otroligt torrt i markerna. Hoppas hitta svamp i september iaf.
    Hulda

    SvaraRadera
  10. Hej Hulda, nej snart reagerar man väl inte för sådana "småsaker".
    Vi har fått mycket regn men markerna är så torra efter denna sommar, jag hoppas också på sept. I år bör det bli mycket Karl Johan, vi får se.

    SvaraRadera